zaterdag 15 mei 2010

Krak !

Vandaag organiseerden de Limburgse Liggers een toertocht vanuit Rekem en daar had ik graag mee meegereden. Ik had met Johan C. afgesproken dat ik gisteravond tot bij hem zou fietsen, daar overnachten,  vandaag de toertocht zou meerijden en dan na afloop terug naar huis zou fietsen.

Gisteravond dus vertrokken met een minima aan bagage richting Wiemesmeer. Tot Hasselt kan je gewoon het jaapgad langs het kanaal volgen, makkelijk zat. Gekomen aan de splitsing van de kanalen Dessel - Schoten met het Albertkanaal bleek het jaagpad thv de nieuwe brug volledig te zijn afgesloten en moest een flinke omleiding worden gevolgd richting Ham centrum. Ik had tijdens het fietsen al gemerkt dat de Scheepvaart aan de overkant op verschillende plaatsen bezig is met de betonlaag van de oevers te vernieuwen, dus echt verbazen deed het me niet. 

Ik was nog maar net terug op het jaagpad toen ik ter hoogte van Zolder ineens een luide krak hoorde en m'n stoeltje links een paar cm inzakte. Ik had meteen in de gaten dat de ophanging was afgebroken en ben meteen gestopt. En inderdaad : het hoekje van het aluminium plaatje waar de bout van het stoeltje in zit, was afgebroken. Verderrijden was geen optie, omdat de onderste beugel van het zitje tegen de bodem van de body zat. Grrrr ! Ik heb toen maar eerst naar Johan C. gebeld om te melden dat ik niet meer verder kon fietsen en bijgevolg niet zou komen. Johan C. stelde voor om Jan E. of Vital te bellen, want die wonen vlakbij Zolder, maar ik kon geen van beide telefonisch bereiken. Gelukkig kon ik Jonathan A. wel bereiken, die meteen aanbood om richting Viversel te vertrekken en mij te komen halen met z'n busje. Een half uurtje later was hij al bij de brug waar ik stond te wachten, waarna hij mij en m'n velomobiel naar huis bracht.


Krak, kapot !

Vanmorgen stond ik al om 08.30u voor de deur bij Velomobiel.nl, maar er was nog niemand aanwezig. Rond 08.50u kwam Allert aangereden en even later Ymte en Eva. Die waren uiterst verbaasd om te vernemen dat het plaatje was gebroken, dat hadden ze nog niet voorgehad. Ymte probeerde mij meteen plagerig een originele stoel aan te smeren, maar daar trapte ik niet in !
Toen Allert het afgebroken plaatje tegen een nieuw plaatje hield, bleek dat het afgebroken plaatje een beetje anders geplooid was. Het plaatje aan de rechterkant bleek nog dezelfde plooiing te hebben, mogelijk heeft de linkerkant wat meer te verwerken gekregen (door het verhogen van het zitje misschien ?).
Meteen een nieuw linker plaatje gekregen en voor elke kant nog 1 extra voorhetgevaldat. Als het opnieuw zou gebeuren, zullen ze plaatjes in dikker aluminium maken. Dan de spullen voor Jonathan A. bij elkaar gezocht en voor mezelf nog een nieuwe kettingplaat gevraagd.
Voordat ik terug naar huis reed, nog vlug even de nieuwe Strada Sport bewonderd, die klaar stond om afgehaald te worden. Héél licht en vast wel snel, alleen die "kleine" wielen (door de dunne bandjes) in die grote wielkasten, dat vind ik écht geen zicht ...

Vanmiddag ben ik dan eerst de spullen die Jonathan A. had gevraagd van mee te brengen, gaan afleveren. HIj rijdt al een tijdje met een linkervoorwiel met slechte lagers, daar moest een nieuw wiel voor in de plaats komen. En nadat hij gisteravond zo lief was om mij te komen halen, vond ik het niet meer dan billijk om de spullen even te brengen.

Toen ik daarvan terug was, ben ik aan de Strada begonnen. Eerst de ophanging van het stoeltje achteraan terug 1 gaatje laten zakken, want dat zat toch wel nét iets beter.
Dan was de beurt aan de kettingbuis van de teruglopende ketting, want die moest ik de laatste weken om de paar dagen terug naar voren trekken, omdat die telkens weer naar achteren schoof. Op advies van Ymte de kettingbuis met een tie-wrap vastgemaakt aan de versnellingskabel, hopelijk blijft de kettingbuis nu zitten.
Daarna was het de beurt aan de nieuwe kettingplaat. De beugel van de zit heeft de oude plaat zodanig hard ingedrukt dat die kapot begon te raken. Ook wilde ik een nieuwe plaat omdat ik graag een volledige plaat onder m'n ICE zitje wil hebben (de oude was in 2-en geknipt omdat het anders niet uitkwam). Aan de achterzijde van de plaat heb ik ongeveer een cm afgeknipt, zodat de plaat een beetje verder achteruit tegen het veerelement kon. Meer wilde ik niet knippen, omdat het vooraan thv het kettingwiel ook nog moet uitkomen. Nu raakt de onderste beugel van het zitje de kettingplaat nét niet. Morgenvroeg eerst eens een testritje maken, vooraleer ik ermee naar het werk rij.  


Beschadiging aan de kettingplaat door de beugel ....

3 opmerkingen:

Teun Geeroms zei

Gelukkig dat je zo snel geholpen kon worden, en hopelijk heb je het nooit meer voor :-)

Mick zei

Ik heb 't zelfde wel n's meegemaakt met m'n zelfbouwstoeltje in de FAW. Dan hoef je tenminste op niemand anders boos te worden en maak je 't daarna iets sterker...

stradaatje zei

Ik vind het alleen zonde dat ik gisteren niet heb kunnen meefietsen, ik had er echt naar uitgekeken ....
Nu een nieuw plaatje + reserveplaatjes en voor alle zekerheid ook maar 2 ringsleuteltjs van 10 mee in de Strada, je weet maar nooit ....