dinsdag 18 mei 2010

Luchthapper + nieuwe remkabels

Het liefst rij ik zonder dekje, maar dat is niet altijd even praktisch. Als het regent bijvoorbeeld, maar ook als het erg koud is. Maar soms zijn er ook momenten dat het te eiglijk te warm wordt tijdens het fietsen, maar te koud om zonder te rijden. Je kunt dan je vingers tussen het dekje en de body vooraan houden om zo wat wind binnen te krijgen, maar dat gaat al snel irriteren en rijdt ook niet echt fijn, zo met één hand. Van de schuimen steunblokjes (die ik toch niet gebruik) heb ik daarom een stukje afgesneden, om als tussenstuk te dienen. De kant met de (harde) klittenband wordt gebruikt om die vast te maken aan de (zachte) klittenband van het dekje, zodat het niet kan verschuiven. Ik gebruik het regelmatig wanneer het fietsen met dekje te warm wordt. Je kan zelf bepalen in welke dikte je het blokje snijdt, zo kan je zelf bepalen hoe groot de luchtstroom is. Niet echt vergelijkbaar met het zeiltje van de Alleweder, maar toch weer een beetje meer in de buurt.


Simpele luchthapper ...

Vandaag kwam Jonathan A. langs om de Jagwire remkabels te helpen installeren. Ik was niet echt tevreden over het remvermogen van de Strada en al had een tijdje geleden de Jagwire kabels besteld.
Toen we de wielen eraf haalden, viel het ons allebei op hoe smerig de trommelremmen binnenin waren. De scharnierpunten zaten vol prut, en dat na iets meer dan 5.000km, vreemd. Uiteraard hebben we de trommels schoongemaakt vooraleer we de wielen terug installeerden.


Binnenkant van de remtrommels ....

Dan het remmen zelf : er is merkbaar een verbetering. De remafstand is duidelijk korter, maar de wielen blokkeren lukt me (nog) niet. Veel scheelt dat zo te voelen niet, misschien dat dat mits de remmen nog wat "scherper" af te stellen, wel zal lukken. Dat zal iets voor één van de volgende dagen worden. Het is in elk geval een goeie investering, die Jagwire remkabels.

1 opmerking:

Mick zei

Zeker een goede investering ! Ik heb én Jagwire én grotere remtrommels gekocht maar kan die naven niet monteren op de (oude)conische as die vastzit in de veerpoten vd FAW.
Daarom ben ik maar begonnen met 1 jagwire-remkabel en wat een verschil al!
Zelfs met de kleine remtrommels...