vrijdag 7 mei 2010

Zomerbanden

Het is misschien nog wat voorbarig, maar ik heb vandaag de banden van de Strada vervangen. Aanleiding hiervoor was het vervangen van de Marathon Supremes door Kojaks op mijn Status XP. Ik had met de Supremes iets meer dan 10.000km gefietst en hoewel ze misschien nog niet helemaal op waren, was het toch wel tijd voor vervanging. Jonathan A. raadde me aan om Kojaks te nemen en dat heb ik dan ook gedaan. Eergisteren ben ik dan voor de eerste keer met de XP met de Kojaks gaan fietsen en dat gaf echt een wereld van verschil : merkbaar lichter en minstens 2 à 3km/u sneller bij dezelfde inspanning ! Wow ! Okee, ik wist dat de Supremes niet de lichtste en de snelste banden waren, maar zo'n verschil had ik echt niet verwacht !

Ik had van de vorige zomer nog een setje Avocet Fasgrips liggen en nog een extra 26" Kojak besteld, dus die heb ik vandaag op de Strada gelegd. De Fastgrip is iets dunner dan de Perfect Moirée, maar is wel een heel snel bandje. Iets minder lekbestendig, dus dat wordt iets beter opletten onderweg.
Alleen jammer dat de Fasgrips niet meer worden gemaakt ....

De Kojak achteraan is van dezelfde dikte als de Perfect Moirée, maar heeft  geen reflectiestreep. Nou ja, zoveel band steekt er onderaan niet uit en ik heb wel een  reflecterend rondje op het wieldoekje, nog altijd beter dan niks.
Hoe lekbestendig de Kojak is, weet ik nog niet, maar dat komt vast wel. Eens benieuwd hoe deze combinatie zal rijden .... 

Naar aanleiding van het inlekken van de regen afgelopen zondag, had ik een post op de discussiegroep Ligfietsen geplaatst, maar daar is bitter weinig reactie op gekomen. Kennelijk liggen mede-velomobielrijders niet echt wakker van een lekkend dekje, iets wat ik eiglijk helemaal niet goed begrijp. Wat ik redelijk onacceptabel vind, is dat je er zelf nog voor moet zorgen dat het dekje waterbestendig wordt. Voor het bedrag dat je moet neertellen voor de fiets, zou je toch verwachten dat het bijgeleverde dekje ook effectief waterdicht is, niet dan ?
Afijn, vandaag moesten we toch in de Décathlon zijn en daar heb ik 2 spuitbussen Novadry Waterproofing Spray gekocht. Daarmee heb ik het dekje een paar keer ingespoten, eens benieuwd of het ook effectief zal helpen om het water buiten te houden.


De Avocet Fasgrip

Geen opmerkingen: