maandag 1 januari 2018

Jaarbalans

Afgelopen jaar was geen hoogvlieger kwa afgelegde km's : slechts 12,250 km op de tellers. Het grootste deel nog steeds met de Strada (6,250 km), de rest met mijn overige fietsen. Volgens mij de laagste telling sinds ik dat bijhou, maar echt wakker liggen doe ik daar heus niet van. Ik fiets nog steeds voor mijn plezier en het is niet omdat ik het ene jaar wat minder afstand heb afgelegd dat ik er daarom minder plezier aan heb beleefd ....

Het nieuwe jaar zal ook een nieuwe velomobiel brengen, mijn QV staat immers al van eind november in Dronten. Vlak voordat die daar was geleverd, had ik geruchten opgevangen dat er in de QV een Rohloff naaf kon ingebouwd worden en die bleken nog te kloppen ook !
Dat maakt dat de QV nog wat omgebouwd moet worden en dat de leverdatum daardoor wat opschuift, maar dat heb ik er graag voor over. Eindelijk terug een velomobiel met een versnellingsnaaf :-)

Voor iedereen weer vele en veilige km's in het nieuwe jaar !

2 opmerkingen:

Bicky zei

12.000 km is toch een mooie afstand waar je best trots op mag zijn.
beste wensen en een veilig fietsjaar

Quezzzt zei

De Strada is bij uitstek een fiets om vanuit een dorp of elders buiten de bebouwde kom snel naar een ( grote ) stad te rijden en daar met minimale beperkingen in te kunnen rondrijden. En dan denk ik aan krappe haakse fietspadbochten e.d. Of vice versa natuurlijk.

Een Quest zal met iets hogere snelheid "buitengaats" kunnen rijden, dus leent zich waarschijnlijk voor net iets grotere afstanden maar is helemaal niet geschikt om diep door te dringen in het centrum van steden. In Amersfoort kan ik ( komende uit de polders en Lelystad ) naar het station fietsen, maar vaak niet zonder steken en dat is een hachelijke zaak in de spitsuren op die fietspaden waar honderden normale fietsers rijden.

Dan is de Strada ( en Mango ) inderdaad iets wat op "intercity" lijkt, wat in treintermen iets is dat van stadscentrum naar stadcentrum van 2 steden rijdt in een minimum tijdsbestek.

Als je kijkt wat de DF is geworden, voldoet die 100 % aan dat kriterium : wendbaar in de bebouwde kom ( net als Strada en Mango ) EN snel buiten de bebouwde kom tussen de steden ( zoals de Quest ) Dan moet je nageven dat Ymte toch heeft bereikt wat hij kennelijk heeft gewild.

Leuk om eens te horen wat de drijfveren hebben kunnen zijn :-)