dinsdag 20 februari 2018

Mea culpa, mea culpa, mea maxima culpa (of : waarom de Strada Strada heet)

Jaren geleden, toen ik nog op de wachtlijst voor een Quest stond, hoorde ik net voor levering van mijn Quest dat ze in Dronten een splinternieuw model hadden, nl een Quest met open wielkasten. Ik weet niet meer van wie ik dat toen had gehoord, maar ik heb toen  meteen naar Dronten gebeld en daar werd door Ymte bevestigd dat ze inderdaad een nieuwe velomobiel gingen uitbrengen. En ja, ik kon mijn bestelde Quest nog omruilen voor dat nieuwe model. Een naam voor dit nieuwe model hadden ze toen nog niet (dat was in juni 2009).

Aanvankelijk wilde ze in Dronten (en ik vermoed vooral Ymte) het nieuwe model INTERCITY noemen. Een Intercity, dat is toch een tréin ? Mijn echtgenote en ik vonden allebei dat dat écht niet kon, en daar is toen wat over heen -en weer gemaild : 
 
Intercity wordt de naam, kun je ermee leven? Een naamkeuze is moeilijk maar op een gegeven moment maak je een keuze en een tijdje later weet je niet meer beter. De naam Alleweder vond ik ook maar vreemd. Een naam moet ook “neutraal” zijn, geen negatieve associaties kunnen uitroepen of moeilijk uitspreekbaar zijn.

Intercity is internationaal, heeft een associatie met snelheid en geeft aan waar de fiets vooral op zijn plaats is, tussen de steden, voor de wat langere fietsafstand.

We hebben nu de twee eerste carrosserien die al meteen goed bruikbaar zijn, die reserveren we voor testen.  We moeten nog een paar dingen overleggen met de producent (hij spreekt geen Duits of engels dus dat gaat via een tolk) en dan kunnen we waarschijnlijk in september al beginnen met de serieproductie. Heb je behalve de ice (of greenmachine?) stoel nog bijzondere wensen? Je kunt ze al laten weten.
Groeten, Ymte

Persoonlijk vinnik de naam Intercity maar niks, ik associeer dat meteen met een trein (en de meeste fietsers in mijn omgeving ook), maar dat is misschien iets Belgisch, of niet ;-) ? Ook vind ik de naam veels te lang.

Ik vind de naam Quango/Kwango ten eerste veel beter bekken dan de andere namen, vooral omdat het is afgeleid van 2 eerdere modellen van jullie en dus een soort van tussenmodel is ( zeg maar gerust : een best of both worlds - sneller dan de Mango, korter dan de Quest). Maar het is jullie kindje, dus wie ben ik om uit te maken hoe dat moet heten. Ik hoop alleen maar dat er geen Intercity op mijn model komt te staan, want zeg nou zelf, het klinkt toch niet als je zegt : "Ik ben vandaag met de intercity" ?
Groeten, Tihamér




De naam kwango is wel leuk maar vooral voor “insiders”, wij richten ons ook op nieuwe klanten. Ook lijkt het dan weer veel op Kangoo zoals een automobiel al heet. De ervaring leert dat een naam wel went.Wat denk je van de naam “via” of ‘strada” ?
Groeten, Ymte




de naam STRADA klinkt al véél beter ! Ik zou zeggen : van alle namen die de revue al zijn gepasseerd staat die met stip op nr 1  (moest trouwens zeggen dat Jonathan A. de naam STRADA ook fantatstisch vind) ! Ik zou er ook totaal geen probleem mee hebben om STRADA op de velomobiel te vemelden ;-)
Groeten en tot binnenkort, Tihamér

En door mijn "schuld" is het dus toch Strada geworden ! 

Ik heb Ymte toen eerlijkheidshalve wel laten weten dat er al een ligfiets met die naam bestond ( http://www.bacchettabikes.com/bike/strada/ ), maar dat was blijkbaar geen enkel probleem. 

Gisteren heb ik een mail ontvangen van Dronten dat mijn QuattroVelo tegen dit weekend klaar zal staan. Die deze week op gaan halen, lukt me niet, dat zal iets voor volgende week worden. Dan verhuist de Strada mee naar Dronten om er iemand anders mee gelukkig te maken en fiets ik heel binnenkort met een heel andere velomobiel.

En voor alle duidelijkheid : met de naam QuattroVelo heb ik helemaal niks te maken ;-) 


5 opmerkingen:

Erwin zei

Mooi verhaal, en ik ben in het geheel niet ontevreden dat je je invloed zo hebt gebruikt om de naam Strada op de fiets te krijgen, anders had ik misschien in de Intercity een conducteurspet op moeten zetten....

Groet

Erwin en Tante Lies

Anoniem zei

Ga je je naam dan veranderen van Stradaatje in Quatrovelootje ?
Crach-Quest-Dummy-zou als cheminot wel met een Intercity willen rondfietsen ;)

Kees Schouten zei

Ik heb indertijd ook naar velomobiel.nl gemailed dat de naam intercity geassocieerd zou worden met treinen, en ik heb een rijtje alternatieven genoemd, waaronder ' via'. Later hoorde ik van Ymte dat ze Strada gekozen hadden.

Kees

stradaatje zei

@anoniem : uiteraard ! Dat account werd een tijdje geleden al aangemaakt, uiteraard wel met 2 t's in het woord Quattrovelootje ;-)

Peter zei

Dit verhaal is voor mij heel nieuw en erg mooi. Strada vind ik ook een naam die perfect past bij de velomobiel in kwestie. Zo zie je maar dat met een beetje goede wil en samenwerking heel mooie resultaten kunnen bereikt worden. ;-)