zaterdag 5 november 2016

Proefrit in Dronten

Na een weekje Quest-en had ik met Jan een dag afgesproken om in Dronten de QuattroVelo te gaan testen. Jan rijdt nu al bijna 10 jaar met een Quest en wil iets anders. Hij zou het liefst iets hebben met open wielkasten, ik heb na een weekje Quest rijden eerder zoiets van : dat hoeft niet meer persé. Bij velomobiel.nl een afspraak gemaakt en vandaag konden we komen. 

Omdat ik zelf nog twijfel welk model ik wil, had ik gevraagd om zowel de QuattroVelo als een carbon Quest te testen. Vermits we met z'n tweeën waren, konden we er samen mee weg en onderweg wisselen. De QuattroVelo van Alert (die met het afdakje) en een Quest werden min of meer op maat gezet en weg waren wij. Het weer was winderig en nat, maar dat is uiteraard geen bezwaar in een velomobiel.

Ik reed als eerste met de Quest en voelde uiteraard al meteen dat je met een carbon velomobiel onderweg bent : die trekt vlugger op en maakt meer herrie. Geen onoverkoombare herrie, maar toch duidelijk luider bij oneffenheden. Het achterwiel maakte op een bepaald moment zo'n harde knal dat ik in eerste instantie dacht : Oei, een klapband ! Maar de Quest bleef onverstoord verderrijden. Die knallen zouden zich nog een paar keer voordoen, toen was het al iets minder schrikken maar toch niet echt aangenaam rijden.

Na 10 minuutjes kwam Jan met de QuattroVelo naast me rijden en vroeg om te wisselen. Hij trapte met zijn voeten tegen de achterste rand van de trapgaten en dat fiets natuurlijk niet fijn. Ook vond hij dat hij de indruk had dat de QuattroVelo trager was dan de Quest, maar dat kon natuurlijk ook aan het feit liggen dat hij niet voluit kon gaan. 


Toen ik in de QuattroVelo had plaatsgenomen en het deksel over mijn hoofd trok, had ik al meteen het gevoel van : hmmm nee, dit is het toch niet ! Je moet de kap met 2 linten achter je zekeren mbv klittenband en ook het zicht rondom vond ik veels te beperkt. De combinatie van schuimdeksel en kap over je hoofd deed me eerder denken aan een geschutskoepel, je kijkt naar buiten door een horizontale streep. Ik ben helemaal niet claustrofobisch aangelegd, maar ik vond het zicht toch écht te beperkt. Ik heb ook heel even zonder schuimdekse gefietst, maar daarvoor was ik net te licht aangekleed. En wat het schuimdeksel betreft : het kan niet vooraan onder de motorkap weggestopt worden zoals bij de Strada en de Quest. Het past wel in de kofferruimte achterin, maar dan is die meteen voor een flink stuk gevuld. Effectief voor de regen is deze combinatie wel : tijdens een buitje had ik het vizier omhoog laten staan zoals op de foto en ik kreeg geen druppels tegen mijn gezicht.


Het rijden zelf dan. Ik had ook al meteen last van de voetgaten die te klein en te kort waren, waardoor ik met beide hielen ook de achterkant raakte. Dat maakte dat ik "op m'n tenen" moest rijden om die randen niet te raken, echt lekker fietsen is dat natuurlijk niet en dat heeft ook tot gevolg dat je de fiets niet "echt" kunt testen omdat je niet voluit kunt gaan. De QuattroVelo maakte ook flink wat herrie, daar zit het dakje boven je hoofd natuurlijk ook voor 'n stuk tussen. Kwa draaicirkel verschillen beide velomobielen m.i. niet veel of niks, maar dat had Allert ook al aangegeven. Na zo'n 3 kwartier fietsen waren we terug op de Vliet.

Jan maakte ook gewag van die klapperende achterband in de Quest, die schrok zich de eerste keer ook een ongeluk. Allert vertelde toen dat er achterin de Quest de nieuwe oliegedempte veerpoot zat waar ze mee aan het experimenteren zijn. Dat in combinatie met een hard opgepompte achterband zal wel de reden zijn geweest dat de achterkant zo luid klapperde. Ook had Allert z'n trapas wat verhoogd of zoiets, die was in elk geval niet standaard.

Jan en ik hadden achteraf bekeken allebei zoiets van : de QuattroVelo zal het toch niet worden, onze volgende velomobiel. En al zéker niet met de afdakmuts. Jan vond het zicht ook te beperkt met afdak en heeft net zoals ik niet de behoefte om voortdurend iets boven het hoofd te hebben. Wel vinden we dat de QuattroVelo met afdak er veel gelikter uitziet dan met de standaard muts ....

Heeft de QuattroVelo nu helemaal afgedaan ? Nee, niet echt. Nog voor het eind van het jaar zullen ze in Dronten een echte test-QuattroVelo hebben en Jan en ik hebben al afgesproken dat we daarvoor terug komen. Jan is vooral benieuwd of de QuattroVelo echt minstens even snel is als de Quest, anders hoeft het zowieso al niet voor hem. 
En je kunt de QuattroVelo ook zmet een "gewone" muts zonder afdak krijgen, dat is ook een groot voordeel als je niet voortdurend onder een kap wil fietsen. 

En de carbon Quest ? Tja, die is snel en licht. Kost wat meer en maakt wat meer herrie, maar als ik een vervanger voor de Strada wil, moet er ook een verbetering zijn tov. wat ik nu heb. En misschien ook niet onbelangrijk : levertijd voor de QuattroVelo is momenteel 10 maanden, voor een Quest is dat 2 maanden. 

Ik ben er nog niet echt uit ....

10 opmerkingen:

Piet zei

Interessant. Zodra de QV met verhoogde top voor lange mensen beschikbaar is ga ik deze uitgebreid testen. Ik sta onder voorbehoud op de orderlijst. Mijn lichte carbon Quest loopt erg goed, maar als ik niet of nauwelijks snelheid inlever lijkt de QV meer voor- dan nadelen te hebben.

stradaatje zei

Ik ken nog mensen die zitten te wachten op die verhoogde top, maar afgaande op wat ik vandaag in Dronten heb gehoord, zal dat nog niet voor zo meteen zijn ....

Jan en ik vinden de QV allebei bloedmooi vormgegeven (zeker met die afdakmuts), maar hadden na de proefrit ermee allebei iets van : tja, dat rijdt niet slecht, maar .... Onze huidige velombielen rijden ook niet slecht. Dus waarom een QV ? Voor de extra bagageruimte ? Hebben we geen van beide nodig. Bochtenstabiliteit ? Ontegensprekelijk, maar dat is voor geen van ons beiden ooit een issue geweest met onze 3-wielers. Snelheid ? Tja, mss iets sneller dan een Strada maar volgens ons zeker niet sneller dan een (carbon) Quest. Dus tja, waarom dan toch .... ? Ik ben er nog niet helemaal uit. Maar zoals ik al schreef : we gaan hem nog eens wat uitgebreider testen, dus wie weet ....

Henk-Jan Meijer zei

Blijft leuk, over Velomobielen nadenken en een duidelijke, niet alleen jubelende, gebruikservaring te lezen. Opvallend vind ik het idee dat de QV even snel zou moeten zijn als de Quest, dat lijkt me onwaarschijnlijk óf ruimte voor verbetering van de Quest. Ik geloof wél direct dat rationeel gezien het snelheidsverschil klein zal zijn.

Het onderscheidende voordeel van 4 wielen is voor mij toch wel de verwachtingen dat een QV veel minder snel zal uitbreken achter. Dat gebeurt niet vaak bij de driewielers, maar 1 keer kan al bijzonder vervelende gevolgen hebben en in mijn 8 jaar 3-wieler ervaring heb ik zeker 4 keer ongewenst dwars gestaan, waarbij ik 1 keer omviel, 1 keer een hekje raakte, 2 x alleen schrikken. Daarbij heb ik op schuin aflopende weggetjes continue het gevoel dat het risico op wegglijden achter groot is, vooral natuurlijk in echte omstandigheden: bij hobbelig en/of glad/nat wegdek en de nog niet perfecte dempers achter.

Rationeel gezien vind ik de QV een prachtige nieuwkomer voor als je toe bent aan een nieuwe Velomobiel. Ik ben benieuwd naar het vervolg en de DF 4 wieler, waarvan gisteren het eerste filmpje van een rijdende verscheen (kanaal van Daniel Fenn).

Tom zei

Waar kan ik dat filmpje vinden. Ik kan het niet vinden.

Tom Hospes

stradaatje zei

@Tom : op de site van Intercitybike.nl

Piet zei

Mijn idee was ook dat de QV niet de snelheid van een carbon Quest zou kunnen benaderen. Echter, op het Velomobil Forum lees ik andere ervaringen en ook Jan van Steeg kon geen snelheidsverschil met zijn carbon Quest (Greenguards) merken tov de QV (Shredda's). Ik heb Allert hier naar gevraagd en zijn verklaring is als volgt. Bij snelheden rond de 40 km per uur bestaat een groot deel van de weerstand uit rolweerstand, dat maakt niet zoveel verschil tussen Q en QV. Wat betreft luchtweerstand bij deze snelheden is het belangrijkste dat er niet te grote verstoringen zijn. De grootste verstoringen zijn open wielkasten (Strada en in iets mindere mate DF, het mangat (m/v), de wielkasten en de binnenkomende lucht door voetengaten of neus. De vorm van de Quest zal wel iets beter zijn dan de QV, maar het voordeel is te gering voor grote snelheidsverschillen. Velomobiel heeft ook een test gedaan met vermogensmeter tussen Quest (Shredda's, Almotion) en QV (Shredda's), waarbij het verschil in vermogen verwaarloosbaar was. Er komen steeds meer ervaringen van mensen met een QV en dan wordt het beeld steeds duidelijker. Het lijkt er toch sterk op dat de QV echt sneller is dan de Strada en niet of nauwelijks onderdoet voor een carbon Quest.

Adri Manhave zei

Bedankt voor de duidelijke en objectieve beschrijving van de proefrit! Ik was vooral benieuwd naar de ervaringen van het rijden met de vaste kap, ik vond het een prima fiets om te rijden, maar dat was de rood-witte met gewone smurfenmuts.
Het is voor mij iets te bewerkelijk om nog eens naar Dronten te reizen enkel om te rijden met kap, dus jullie ervaringen stel ik zeer op prijs!
Het snelheidsverschil merkte ik al gelijk tijdens mijn eigen proefrit, zonder meer sneller dan de Strada, dat is dan mooi meegenomen! Hoofdreden voor aanschaf van een QV was voor mij de toegenomen stabiliteit, dat het ontwerp daarnaast ook nog schitterend is, is natuurlijk een voordeel!
Zoals ik er nu over denk zal mijn QV geleverd worden met kap, mocht dat absoluut niet bevallen dan kan er altijd nog een extra normale muts bijbesteld worden, die is op een paar minuten te wisselen.

Groeten, Adri.

Willem zei

Jammer dat je de DF niet hebt geprobeert, maakt ook herrie, een meter voor je neus zicht, accelereert supersnel, hogere snelheid, goede drive ability, bij hetzelfde vermogen en open voorwielen bovendien een perfecte allwheather-race/tourkap.

CV zei

Wat voor binnenbeenlengte hebben de mensen die problemen hebben met de top? En wat voor schoenmaat bij diegenen die last hebben met het voetengat?

stradaatje zei

@Willem : De DF heb ik wel geprobeerd, maar die viel om twee redenen af : herrie en te beperkte bandenkeuze (wel open wielkasten, maar er passen geen 50mm banden in). Race/tourkappen zijn er van verchillende producenten, maar daar ben ik zowieso geen voorstander van (anders had ik er op mijn Strada ook al lang eentje gehad).

@CV : geen idee kwa binnenbeenlengte of schoenmaat, maar het zijn vooral lange/grote mensen die met hun knieën in de probemen komen in de huidige QV. Jan en ik hebben allebei maatje 45 van schoenmaat ....