maandag 21 november 2016

Stormschade !

Gisteren was het vrij winderig om niet te zeggen stormachtig. Er waren rukwinden tot 100km/u aangekondigd, maar dat heeft me in het verleden er niet van weerhouden om toch met de Strada te rijden. Voor ontspanning stap ik natuurlijk bij zo'n weer niet in, maar voor woon/werkverkeer wel, ik moet nu eenmaal op het werk geraken .... 

Gisteren had ik de vroege, dus rond 06.15u vertrokken. Vrij veel wind, maar niet dat ik onderweg problemen ondervond (had zelfs mijn dekje niet met alle 7 de linten vastgemaakt). Tijdens de voormiddag trok de wind aan en toen ik om 13u naar huis ging, moest ik het dekje wél met alle linten vastmaken. Het was toen vooral oppassen voor de zijwaartse rukwinden van zijstraten en pleinen in het centrum, maar eenmaal op het jaagpad langs het kanaal had ik de wind schuin van achteren, dat ging lekker vooruit op de stukken waar ik niet moest slalommen tussen de afgewaaide takken.

Bij thuiskomst zat mijn buurman op het dak van zijn garage, daar waren 2 alu dekplaten van losgekomen. Op de oprit voor mijn poort kwam de wind mooi recht langs achter richting poort, dus de Strada  zoals gewoonlijk haaks voor de poort op de rem gezet en uitgestapt om de poort open te maken. Ik had die net opengezet en was naar de Strada aan het stappen toen ik ineens een rukwind voelde en de kont van de Strada een halve meter omhoog en opzij zag gaan en met een klap tegen de zijmuur kwakken. Dacht dat mijn hart een tel oversloeg, godverdomme toch ! Tja, gebeurd. Staan vloeken, maar daarna kun je niet veel meer doen dan de schade opmeten .... De kont was met de rechteronderkant tegen de zijmuur geknald, met de nodige beschadigingen als gevolg : 


Vanmorgen vroeg maar een mailtje naar Dronten gestuurd met wat fotoos, de schade kan gelukkig nog hersteld worden maar zal een vrij kostbare ingreep worden. Ook hadden ze niet meteen tijd om eraan te beginnen, maar gelukkig kan ik nog wel met de Strada blijven rijden. 

Al bij al een dure les gisteren :-( 

5 opmerkingen:

Mark Cox zei

Da's wel een vervelende les zo :s Ik heb ook wel een keer gehad dat mijn Mango op zijn kant was gewaaid bij stormweer (hij staat onder een afdak zonder wanden op het werk), maar toen was de schade nihil. Ik had 'm met zijn achterwiel aan de paal hangen, dus echt wegvliegen was uitgesloten, en hij stond zodanig geparkeerd dat ie op het gazon kantelde. Maar goed dat je fiets nog bruikbaar blijft.

Ergste storm"schade" is dat een keer mijn klein afsluitdekseltje voor het nekgat was gaan vliegen. Het huidige hangt met een metskoordje vast aan de fiets, wat al enkele nieuwe verliezen heeft voorkomen.

PLW Smits zei

Balen! Misschien lukt het om de poort te openen met 1 hand en met de andere hand de tilbeugel van de Strada vast te houden?

Belle zei

Er was voor die dag code ROOD afgegeven. En als je van tevoren had gecheckt op http://www.nauticlink.com/nieuws/knmi/windverwachting.html dan had je kunnen zien dat de storm op zijn hoogtepunt was om 13.00 uur. Ik check deze site altijd omdat het ook bij matigere wind flink kan waaien bij ons in de uitgestrekte polder en langs Markermeer/IJsselmeer.

Paul van Roekel zei

Zo te zien lijkt het wel mee te vallen....? En wees maar blij dat het de achterkant was, die is behoorlijk stevig.

Erwin zei

Balen zeg!

Maar gelukkig kan het wel gerepareerd worden.

We kunnen hier allemaal van leren dat een lege velomobiel niet zomaar stil blijft staan als het hard waait.

Groet

Erwin en Tante Lies