zaterdag 20 maart 2010

Velomobielvakantie


Omdat ik nog een aantal verlofdagen van 2009 moest opnemen voor eind maart (én we een aanbieding aan 50% hadden ontvangen), hadden we een weekje vakantiepark geboekt, deze keer in Zutphen. Vrouwlief had opgevangen dat ik binnenkort eens een brevet wil gaan fietsen, dus had zij al uitgemaakt dat ik maar met de Strada naar Zutphen moest rijden, want dat zou toch een goeie training zijn, niet dan ? Tja, daar valt natuurlijk weinig tegen in te brengen ....

Afgelopen maandag voor vertrek eerst goed naar de buienradar gekeken en dat bleek goed mee te vallen : van de aangekondigde regen viel er maar weinig te bespeuren. Het dekje gaf ik met de auto mee, ik had een aantal fietskaarten gekopieerd en ik had nog altijd een mond om de weg te vragen, dus kon ik vertrekken. Bedoeling was om via de grote steden naar boven in Nederland te fietsen. De wind stond schuin vanachteren, dus ik was redelijk snel in 's Hertogenbosch. Daar moest ik richting Nijmegen, via Oss. In 's Hertogenbosch stond aanvankelijk Nijmegen nog aangegeven met van die rode fietswegwijzers, maar na een paar straten waren er geen wegwijzers meer te bespeuren en moest ik een paar keer de weg vragen. Geen enkel probleem, ik zat zo op zalig fietspad dat parallel liep met de A59, dat wel een beetje op een fietssnelweg leek. Alleen bleek het niet zo lang duren als ik hoopte ....


De fietssnelweg langsheen de A59 ....

Toen ik in de buurt van Oss kwam, begon de lucht dicht te trekken en nog voordat ik in Nijmegen was, begon het te regenen. Gelukkig geen pijpestelen, maar toch voldoende om mijn regenjas aan te doen. He, had ik het dekje toch maar bij me gehad, dat zou toch comfortabeler zijn geweest !
Wat de route betreft, was het hetzelfde verhaal in Nijmegen als in 's Hertogenbosch : aanvankelijk was de richting Arnhem goed aangeduid maar na een paar straten nergens meer. Na een paar keer in verschillende richtingen te zijn gestuurd, vond ik uiteindelijk toch het fietspad naast het spoor in de goede richting en kon ik verder rijden. In Arnhem vond ik redelijk makkelijk de goeie richting (via Velp naar Rheden en zo via Dieren naar Brummen). Dan de Ijssel over via de Cortenoeversebrug (waarbij ik nog een paar flinke plassen over me heen kreeg van voorbijrijdende vrachtwagens) en toen was ik in Zutphen, waar vrouwlief al zat te wachten in vakantiepark de Bronsbergen.

Aanvankelijk had ik de Strada netjes achter het vakantiehuisje geparkeerd, maar omdat dat tegen het water lag, hadden 2 zwanen nogal verdacht veel interesse in de Strada. Volgens mij dacht minstens één van hen dat een groot ei op wielen was, want die bleef er maar op pikken. Om schade te voorkomen werd de Strada daarna na elke rit maar meteen binnen gezet .....



Ongezonde belangstelling ....

De afgelopen week redelijk wat km's gefietst, meestal zo'n uurtje of 3 per dag. Het weer zat echt mee, woensdag en donderdag liepen de temperaturen eindelijk weer wat op en kon het dekje thuis blijven. Vrijdag was bewolkt, maar droog, al bleef het flink waaien.
Ondanks dat er in Gelderland verschillende mensen met een velomobiel wonen, ben ik er geen enkele tegengekomen. Wel 2 keer (dezelfde) "open" ligger gekruist in de buurt van Apeldoorn en van Loenen.

Op de weg van Loenen naar Apeldoorn passeerde ik op een gegeven ogenblik een blauw verkeersbord met daarop de vermelding "P waterval", dat moest ik natuurlijk even bekijken, want ik wist helemaal niet dat Nederland watervallen heeft ! Dat moest ik zien !
Op het infobord vlakbij de waterval staat te lezen dat het de hoogste waterval van Nederland is (maar liefst 15 meter !), daar moest ik natuurlijk ook een fotootje van hebben ;-)


De hoogste waterval van Nederland

Tijdens de tocht op vrijdag merkte ik ineens dat de Strada wat naar rechts overhelde en wist ik meteen hoe laat het was : lekke band. De binnenband bleek al een keer geplakt te zijn en dat was deze keer ook de oorzaak. Het zelfklevende plakkertje bleek toch niet zo goed te hebben gehouden en je kon zo zien langswaar de lucht weer ontsnapte. Een nieuw binnenbandje gestoken en ik kon weer verder.


Toch niet zo drukbestendig, die zelfklevende plakkertjes .....


Zaterdag was een rustdag, het was ook een wat mindere dag met zware bewolking en de hele dag wat motregen. Die dag doorgebracht met vrouwlief. 
Het was die dag kennelijk ook schoonmaakdag, want we waren verbaasd over het groot aantal vrijwilligers dat in de regen zwerfvuil aan het rapen was. Zowel jong als oud stond in de bermen met fluovestjes, een vuilzak en grijpers allerlei afval op te rapen, verbazend ! Geen wonder dat Nederland veel schoner oogt dan ons Belgenlandje !!!

Zondag zat de vakantie er weer op (eiglijk pas op maandag, maar ik wilde liever zondags terugfietsen, omdat er dan veel minder verkeer is). Ik wilde niet dezelfde fout maken als op de heenweg en de grote steden zoveel mogelijk vermijden. Probleem hierbij is dat je wel de Maas en de Waal moet oversteken en dat de meeste pontjes nog niet varen. Op het internet vond ik een interessante fietsrouteplanner (www.plusonline.nl/fietsen), waar je een route kunt plannen aan de hand van fietsknooppunten en/of lange afstandsroutes. Op de fietskaarten die ik bij me had, heb ik een aantal knooppunten genoteerd. Zo kon ik bvb Nijmegen vermijden door via Niftrik de Maas over te fietsen. De wind was intussen niet echt gedraaid, wat maakte dat ik de hele terugweg wind tegen zou hebben. En dat het niet droog zou blijven, stond ook al vast, maar deze keer had ik het dekje zelf bij ;-)

Het volgen van de knooppunten ging redelijk vlot, al ging het hier en daar flink de mist in omdat in praktijk niet alle knooppunten elkaar opvolgden zoals door de routeplanner was aangegeven. Dat viel meestal eenvouding op te lossen omdat er in Gelderland vrij regelmatig overzichtsborden van de knooppunten staan. Echt opschieten doet dat natuurlijk niet, want je moet wel elke keer je velomobiel in en uit om de borden te kunnen lezen. Knooppunten volgen levert zowieso niet de kortste weg op, maar laten je wel bepaalde mooie routes volgen. Ik had dus ook helemaal geen spijt om wat om te rijden zonder het gemis van het razend gemotoriseerd verkeer vlak langs je. De regen onderweg viel goed mee, ik heb op geen enkel moment een hoofddeksel moeten dragen, alleen voortdurend m'n fietsbril droogvegen. 

Tegen dat ik 's Hertogenbosch naderde, wilde ik toch wel zo snel mogelijk thuis zijn. Omdat ik via een andere route terug kwam gereden, reed ik uiteraard ook anders 's Hertogenbosch binnen. Geen bordjes meer te vinden, knooppunten stonden er wel maar die had ik niet meer opgeschreven, dus uit pure frustratie dan maar récht door het centrum gefietst. Dat viel uiteindelijk reuze mee, ik heb nergens moeten omrijden of terugdraaien, zodat ik binnen de kortste tijd terug langs de N65 zat richting Tilburg. Niet veel later was ik terug thuis. 

Eén ding heb ik deze week door schade en schande moeten ondervinden, en dat is dat de remmen van de Strada ondermaats zijn. Ik heb verschillende keren een afslag met een paar meters gemist (en 1 keer bijna een aanrijding gehad met een auto die geen voorrang verleende) omdat de Strada niet op tijd stilstond. Ik weet niet waar dat aan ligt, met de Alleweder kon ik beide voorwielen blokkeren als ik dat wilde, met de Strada lukt dat niet. Ik heb pas nog de scharnierpunten van de remmen in de trommels gesmeerd, daar kan het dus niet aan liggen. Misschien dat ik de remmen zelf wat moet opschuren, ik weet het zo ook niet meteen. Ik zal het deze week zeker even bekijken, want erg veilig fietsen is het zo uiteraard niet ....



6 opmerkingen:

Marcel zei

Ik heb net het rem klusje uitgevoerd. Wielen gedemonteerd en remschoenen met een ijzervijl opgeruwd. Daarna de trommels vetvrij gemaakt. Ik heb het met wasbenzine gedaan. Maar volgens de specialisten kun je de stalen trommels in de wielen beter reiningen met thinner.... Wasbenzine zou een oliespoor achterlaten...

Groet,
Marcel
http://velo-quest.blogspot.com/2010/03/gladde-remschoenen.html

Quemo zei

Betere remmen kan echt geen kwaad. Ik heb nu ook al een tijd dat ik remkracht tekort kom. Alleen denk ik toch dat de oorzaak gezocht moet worden bij de rem-asjes en niet bij de remblokken zelf.

Bij m'n Versatile heb ik ook die ellende gehad. Ik heb toen vaak de kabels vervangen omdat ik dacht dat het daaraan lag en ook de remblokken vaak opgeschuurd. Maar niets hielp. Tja, ik heb wel een keer weer goede remwerking gehad maar meestal niet. Ik gok dat ik die ene keer het remasje en -nokje gesmeerd heb. Bij de Quest weet ik in ieder geval zeker dat het niet aan de kabels ligt. Ook durf ik vrij stellig te beweren dat het niet aan de remblokken ligt. Blijft over de asjes. Die heb ik de afgelopen tijd al een paar keer gesmeerd. Dat helpt even maar dan is het ook weer afgelopen en kan ik overnieuw beginnen.

Komende vakantie ga ik daarom de veerpoten losdraaien en het wiel uit de fiets halen om de remmen grondig onder handen te kunnen nemen. Gewoon de boel uit elkaar trekken en dan een goed waterwerend vet erop smeren. Bij jou gaat dat heel wat gemakkelijker.

stradaatje zei

Tja, ik moet het eens bekijken. Jonathan heeft onlangs zijn remkabels laten vervangen door kevlar kabels en hij beweert dat het nu net is alsof hij remschijven heeft ipv remtrommels.
Persoonlijk vind ik het raar dat er nu al iets aan de remmen zou mankeren (nog net geen 4.000km gereden). Ik zoek nog wel wat verder ....

Anoniem zei

remkabels en nog eens remkabels

De oplossing :-)

J.

rv zei

Mijn Quest remde in het begin ook slecht. Remgedrag was ook vreemd, eerste stuk remweg ging goed, laatste deel slecht. Onderzoek bij Velomobiel bracht aan het licht dat een metalen busje op één van de remkabel niet goed zat waardoor de kabel zich er in schuurde. Bij het remmen trok de remkabel er zich in strak...

Sinds dat hersteld is ben ik niet meer ontevreden over het remgedrag. Slippende banden lukt.

Groet, René

stradaatje zei

René, die metalen busjes op de remleidingen zijn het zeker niet, dat is meestal het eerste waar ik naar kijk. Ik heb ook een setje kevlar remleidingen liggen, mss dat ik die maar eens moet monteren ....