woensdag 14 oktober 2009

Slechte start ....

Gisternamiddag rond 15.30u kreeg ik telefoon van Frank van B-Sign dat de Strada klaar voor me stond. Met kloppend hart door vrouwlief naar Arendonk gebracht, want voor de eerste keer was ik echt wel zenuwachtig. Als het op ontwerp en uitzicht aankomt, is het een groot verschil tussen wat je in je hoofd hebt en hoe het er in werkelijkheid uitziet. Komt daarbij nog dat je wel kunt aangeven hoe je iets wilt hebben, als het door anderen moet worden gedaan is het toch altijd een beetje bang afwachten. Gelukkig viel dat 200% mee : toen ik achterom bij de zaak kwam en hem zag staan, had ik écht toch iets van : Wauw, hij is nog mooier dan ik had gedacht !!!

Tadaa !!!

Prachtig werk hebben ze daar geleverd bij B-Sign, vooral de letters onder de koplamp zijn nog beter dan ik had verwacht. Alle kleuren (met uitzondering van het logo bovenop) zijn in reflecterende kleuren gemaakt, zodat het bij duisternis voor andere weggebruikers meteen duidelijk is dat het een lang vreemd voertuig is.

Na enkele minuten in bewondering staan kijken, toch maar de moed bij elkaar geraapt en vertrokken richting Ravels. Allerlei verhalen van andere liggers die na enkele km's na vertrek met hun nieuwe velombiel al werden aangereden, spookten door m'n hoofd en daarom reed ik toch maar via een gescheiden fietspad naar het kanaal. Had ik tenminste grotendeels autovrij jaapgad naar huis !


Ik was nog maar amper 5 minuten aan het fietsen toen ik ineens niet meer kon trappen omdat er iets blokkeerde. He, wat ? Nu al ? Dat zal toch niet waar zijn ??? Wat bleek : het stukje kettingbuis tussen het kettingwieltje en het crankstel was uit de tie raps geschoten en zat muurvast rond de ketting. Hoe ik de kettingbuis ook probeerde te bewegen, ik kon hem geen mm over de ketting heen schuiven. G*dverd*mme, een spiksplinternieuwe fiets van 6 mille en dan zoiets ?! Hoe is het in godsnaam mogelijk !!! Nou had ik veel bij me kwestie reservemateriaal, maar geen kettingpons. Al meteen de hulplijn ingeschakeld ("Néé liefje, ik heb GEEN ongeluk gehad !!!") en een 5-tal minuten later was vrouwlief ter plaatse. In de auto lag nog één van de twee brooddozen met reservemateriaal in van in de Alleweder en daar zat een kettingpons in. Die Die had ik nog nooit eerder nodig gehad en bleek nu ik hem wél nodig had, niet te werken. Intussen was er al een buurtbewoner komen kijken en vragen of hij kon helpen. Een kettingpons had hij ook niet, maar een 100m verder was er wel een fietswinkel. Misschien dat ik er daar één kon lenen. Vrouwlief naar de winkel en kwam terug met een gekochte kettingpons, want uitlenen deed die fietsenmaker niet en hij had ook net z'n handen gewassen, dus komen kijken was ook niet aan hem besteed. Met de nieuwe kettingpons van 10€ lukte het wel om de ketting in tweeën te delen, maar toen lukte het nog niet meteen om de ketting uit de kettingbuis te halen. Met behulp van een tang van de buurtbewoner hebben we uiteindelijk de kettingbuis langs beide kanten moeten inknippen en na veel getrek en gesleur kwam-ie eindelijk los. En vielen er zwarte stukjes rubber uit, net dunne spaghetti. Ik keek toen meteen naar het kettingwieltje en jawel hoor : het rubber ringetje was verdwenen, dat was dus in de kettingbuis geraakt. Opluchting alom, want dan kon ik tenminste verderrijden. Ketting terug aan elkaar (kettingpons IN de Strada deze keer) en met een vrij luidruchtig kettinwieltje verder zonder problemen naar huis kunnen fietsen. Hèhè, thuis ! Gisteravond nog maar meteen een mail naar Dronten gestuurd met de vraag om een nieuwe kettingrol + kettingbuis op te sturen.


Vandaag heb ik dan al wat aanpassingen gedaan : ik heb zo'n zwarte rand rond de scherpe rand van het instapgat gedaan. Omdat alleen een stukje vooraan om het vel van mijn scheenbeen te sparen ook niet echt een zicht is, heb ik het maar helemaal rondom gedaan. Ook heb ik de trapas zo'n 1,5cm meer naar voren gezet. Dat voelde meteen beter aan.


Tegenwoordig worden de fietsen van Velomobiel.nl standaard met Shimano PDA 520 geleverd. Prima toerpedaal, heb er ook een paar op één van mijn CF fietsen staan, alleen kan je die maar langs één kant inklikken. En dat is niet zo handig in een velomobiel. Die wilde ik eruit halen en vervangen, maar ik kreeg ze aan geen van beide kanten los. Daar moet ik dus de zware middelen voor aanwenden, maar dat is nog iets van later. Het stoeltje is één gaatje gezakt en dat zit wat beter. Door de simpele ophanging is het verstellen een kwestie van 3 boutjes los en terug vast te maken (zie foto). Ik zie nog voldoende naar voren toe en mijn schouders zitten ietsjes lager (voordien kwamen mijn schouders tegen de rand aan bij oneffenheden in de weg, niet echt aangenaam). Toen dit alles was aangepast, ben ik erop uit getrokken om wat fotoos te maken.


Ophanging achteraan


Ophanging vooraan

Optrekken gaat merkbaar sneller dan in de Alleweder, het lagere gewicht in combinatie met een wrijvingsarme aandrijving zal daar voor veel tussenzitten, denk ik. Wel is het zo dat de stoel veel te ver naar voren staat. Ik heb vanmiddag ook eens gereden met een schuimdekje op (dekschuimpje ?) en daar zit ik met mijn neus maar op amper een cm vanaf. Niet echt aangenaam. Rijden met het schuimpje onder de voorkant lukt ook niet, want ofwel zit ik er met de bovenkant van mijn knieën tegenaan, en als ik het wat meer naar voren duw, kom ik er met de tippen van mijn schoenen tegen. Niet te doen dus. Het plan om eens lekker wat km's te gaan maken, is nog niet voor meteen. De zit moet naar achteren, al betekent dat dat ik terug naar Dronten zal moeten met de Strada. Er was vandaag al antwoord van Velomobiel.nl met de verklaring waarom de stoel zo naar voren staat : omdat anders de onderste beugel van de zit tegen het kettingwiel komt. Omdat de zit zo té ver naar voren staat om comfortabel te kunnen fietsen, zal de onderste buis uit de stoel moeten worden gezaagd en op een andere plek worden gelast. Pas dan heeft het zin om ook de achterste stoelsteun wat korter te maken. Tja, dat moet dan allemaal maar. Ik weet nog dat het ICE zitje in de Alleweder ook niet van de eerste keer meteen goed zat en dat ik daar ook nog mee terug ben geweest. Het is trouwens ook een beetje onrealistisch om van een nieuwe fiets te verwachten dat-ie al meteen net zo lekker rijdt dan de fiets waar je járen mee hebt gereden. In elk geval : woon/werk zal vanaf morgen dus wel lukken met de Strada, de langere ritten zullen nog wat moeten wachten ....


De voorkant ....