zondag 22 maart 2015

Fietshelm

Deze week heeft de Aldi in België verschillende fietsspullen in aanbieding, waaronder oa een fietshelm. Op zich niks bijzonders, maar voor zo'n belachelijke prijs en dan met extra LED's achteraan, dat wilde ik toch wel eens in het echt zien. Gisterenmorgen om 08.30u voor de winkeldeur, daar stond aardig wat volk te wachten om binnen te mogen, maar storm liep het niet echt voor de helmen (wel voor de andere fietsspullen).

Dan de helm zelf : 4 LED's achteraan die in 3 standen kunnen branden/flikkeren (hier in België wel wettelijk toegelaten), gaasafsluiting tegen insecten in de luchtgaten vooraan en achteraan een draaiknop om de helm passend te maken.
Uiteraard voorzien van de nodige keurmerken. Past keurig op je hoofd, de verstelknop achteraan om de helm vast te zetten werkt prima, gewicht leek me okee dus uiteraard heb ik er ééntje gekocht. Niet voor de Strada, daar is-t-ie ook niet voor bedoeld. Maar voor op de Lowracer of een andere fiets prima geschikt. En dat voor maar 9,95€ (en 3 jaar garantie) !!! .... Een mens zou zich beginnen afvragen waarom andere helmen zo duur zijn.

Tuurlijk zullen echte merkhelmen lichter zijn, en "gestroomlijnder"  en er cooler uitzien, maar ze dienen uiteindelijk allemaal om je hoofd te beschermen voor het geval dat. En zou een helm van 200€ je meer beschermen dan eentje van 10€ als ze beiden zijn voorzien van dezelfde keurmerken ? Ik betwijfel het ten zeerste. De meeste helmen worden alleen getest bij een val mooi bovenop, zoals je bvb zou vallen als je overkop gaat op een bukfiets. Helmen die ook bestendig zijn tegen impacts van de zijkant, zijn er al flink wat minder. POC is een merk dat zijn helmen samen met Volvo heeft ontwikkeld, en nu beginnen ook andere grote merken zoals GIRO ook helmen op de markt te brengen die tegen zijwaartse impacts beschermen, zoals bvb hun SUTTON. En ja, ik vind een AIR ATTACK SHIELD van Giro een prachtige helm, maar om er dát geld aan uit te geven ? Nee, dan zal ik het wel doen met mijn hellempie van den Aldi :-p

Geen opmerkingen: