Deze voormiddag even naar Tilburg gefietst om bij Bever ook zo'n
winterpet te gaan halen. Toen ik in de winkel stond, kreeg ik telefoon dat ik dringend terug thuis werd verwacht, dus na de aankoop maar "volle bak" naar huis getrapt. Dat viel in praktijk vies tegen : hoe ik me ook te pleuris trapte, meer dan 36 km/u kreeg ik maar niet op de teller. Doodop thuisgekomen stapte ik op de oprit uit de Strada en toen ik die een duw vooruit gaf, viel die meteen stil. Toen wist ik al meteen hoe laat het was : één van de voorwielen liep aan. Het bleek het linkervoorwiel te zijn, dat flink aanliep. Ook het wiel van de as halen, viel niet echt mee. Eenmaal het wiel eraf, viel mij op dat er flink wat roest zat in de binnenkant van de trommelrem :
Maar meteen het rechterwiel eraf gehaald, daar was gelukkig geen roest in te zien. Voor alle zekerheid maar meteen een mailtje naar Velomobiel.nl gestuurd, want echt gezond lijkt me die toestand niet ! Ik heb de scharnierpunten van de rem nog maar eens met kruipolie bespoten, ook dat van de remhendel aan de buitenkant van de trommel, en nu gaat het al iets beter. Maar echt goed terugkomen doet de kabel nog steeds niet, ik moet echt de remhendel op het stuurtje helemaal terugduwen om de rem helemaal los te laten komen.
Ik vrees dat het tijd wordt om de remkabels te vervangen ....
Naschrift : vandaag al meteen antwoord van Velomobiel.nl :
De reden is dat links de snelheid-sensor zit, en die kan water druppelen
precies in de spleet van de ankerplaat. Daardoor onstaat daar wat
roest.
Dit kan niet heel veel kwaad, het zal nooit doorroesten.
Je kunt kijken of je de sensor en de magneet wat hoger kunt plaatsen of de sensor iets wegdraaien. Ook halen we weleens een stukje uit de rand van de ankerplaat onderaan zodat het water er daar weer beter uit kan.
Groeten, Theo
Draagvlak voor meer doden?
14 uur geleden
4 opmerkingen:
Ik denk dat je nieuwe remschoenen nodig hebt ! Trommelremmen hebben twee remschoenen waarvan een met de draairichting mee is geplaatst, en een tegen de draairichting in . Die laatste zorgt voor een zelfversterkend effect. De remschoen gaat daarbij nog verder openstaan door het remmen, en daardoor gaat deze nog beter remmen. Wanneer een remschoen verder is versleten dan kan deze nog verder open gaan staan, waardoor de remwerking nog verder wordt versterkt. Dit gebeurt soms onverwacht, en wordt ook wel happen van de rem genoemd. Als een remschoen ver genoeg is versleten kan deze in de remstand blijven staan, en in principe is dit een gevaarlijke situatie, want een wiel kan helemaal gaan blokkeren. Auto's hebben een stelmechanisme om de schoenen wat naar buiten te stellen, fietsen hebben dit niet.
Nu worden remblokken wel eens opgeschuurd om deze weer "ronder" te laten worden , maar dit kun je maar een keer doen. Advies : vervang je remschoenen.
(trommelremmen sucks)
Groet
Rudolf
Laat ik nu net hetzelfde hebben gedaan! Weliswaar niet zo'n vervelende rit gehad als jij, maar wel aanlopende rem. Uit elkaar gehaald en ook kruipolie erop. Morgen maar eens kijken of het gelukt is. Aan de remkabel zal het zo snel niet liggen denk ik.
En, bevalt de pet?
Het gekke is dat ik het smeren van de scharnierpunten van de remtrommels pas 2 maanden geleden bij beide wielen heb gedaan. Ik vrees dat het opnieuw smeren weinig invloed zal hebben. Zal het morgen wel merken, dan ga ik nog eens met de Strada naar het werk ....
Hetzeflde geldt voor de nieuwe pet : wordt morgenvroeg getest !
Een reactie posten