maandag 5 januari 2015

Schoenplaatjes

Ik fiets al járen met klikpedalen, met het SPD systeem van Shimano. Dat geeft voor mij geen enkel probleem en ik fiets ook al jaren met de schoenplaatjes zo ver mogelijk naar voren. Toen ik begon met SPD heb ik ooit gelezen dat de "knobbel" van je grote teen op dezelfde lijn moet staan als de as van de pedalen en dat werkt bij mij perfect. 

Nu las ik op verschillende blogs dat je voor het ligfietsen je schoenplaatjes net zo ver mogelijk naar achteren moet zetten. Sommigen gaan hier wel echt ver in en hebben hun de zolen van hun schoenen uitgesneden(zoals Harry Lieben), maar zover wil ik niet gaan. Ik heb de plaatjes nu helemaal naar achteren geplaatst in de daarvoor voorziene ruimte. Afgelopen week ermee naar het werk gereden en buiten een raar gevoel aan je voeten heb ik nergens last van gehad. Hierdoor komen je voeten hoger in de body tijdens het fietsen, wat met dit weer maakt dat je minder last hebt van koude tenen. Ik heb gisteren een tochtje van 2,5u gemaakt en ook al was het maar een graad of 3, koude voeten heb ik niet gehad. Voorlopig de schoenplaatjes maar even laten staan, al zal dat waarschijnlijk niet zo blijven als ik terug met bukfietsen ga rijden. We zien nog wel ....


Eerder deze week maakte ik mij nog de dat het nu toch wel héél lang was geleden dat ik nog lekke banden had. Dat had ik beter niet gedaan, want afgelopen week had ik op 3 dagen 2 lekke banden. Allebei vooraan en allebei pas op het werk gemerkt, zodat ik niet onderweg moest plakken. Oorzaak is niet ver te zoeken : nu de sneeuw op het jaagpad weg is, ligt die vol met takjes en allerlei afval dat met de sneeuw naar beneden is gekomen en is blijven liggen. Ik had dan ook 2 keer een doorn in elk van de banden. Hopelijk wordt het gauw schoongeveegd !

2 opmerkingen:

marcel beekmans zei

ik heb de plaatjes altijd op de plek waar ik de kracht zet bij het fietsen,

Pylk zei

Sinds augustus heb ik mijn voetplaatjes (Bebop) meer naar het midden van de schoen verplaatst, tot nu toe bevalt me dat prima. Zoals je in mijn blog kunt lezen was het even experimenteren met de beschikbare ruimte in de Strada, waardoor ik in mijn ene schoen het teveel aan gaatjes maar dicht moest plamuren. Ik heb ook een link op mijn blog staan theoretiseren over voetplaatjes, best interessant ook voor je bukfietsvoetplaatjesplaatsing :-)