woensdag 18 januari 2012

Lek nr 3

Gisteravond was het nog lekker droog en aan het vriezen zodat ik toch nog een tochtje wilde gaan maken ipv lekker lui voor tv te hangen. Voor vandaag was regen voorspeld en daarvan hebben we de laatste tijd al méér dan voldoende gehad. Rond 20.00u dus skihelm + bril op en rijden maar !

De laatste tijd rij ik met SCHWALBE Big Apples vooraan. Met de door mij eerder bejubelde VREDESTEIN Perfect Moirées had ik al 2 keer lek gereden en ook had ik op het forum van de Limburgse Liggers al enkele negatieve dingen gelezen over deze bandjes, dus dat moest anders. Op de trike van vrouwlief lagen nog 2 Big Apples die zo goed als op waren, maar de afgelopen weken nog prima lekbestendig bleken te zijn. Tot gisteravond dus. Ik was nog een 10-tal minuten van huis verwijderd toen het écht niet meer vooruit ging en ... jawel hoor : lekke band rechts vooraan. Na 2,5u fietsen had ik geen zin meer om bandje te gaan plakken/wisselen in de vrieskou, snel dus maar de band bijgepompt en zo toch nog zonder verdere problemen thuisgekomen.

Ik had al een nieuw setje Big Apples liggen (slechts 17,70€/stuk op fietsbandonline.nl ) met het nieuwe profiel en een SCHWALBE lekbestendigheid 4, dus dat moet wel goedkomen. Voordeel van deze band tov. de Perfect Moirée is dat deze veel makkelijker om de velg gaat en ook meteen goed komt te liggen, helemaal geen geklungel meer met overdruk ed. om de band mooi om de velg te krijgen. Eens benieuwd hoe het ze zal vergaan ....

5 opmerkingen:

Marc zei

Dag Strada 3,

Heb je om de Big Apple's te monteren ook brede velgen nodig?

Groet, Marc

stradaatje zei

Nee, ik heb nog de gewone smalle velgen. De Big Apples kon ik er zo met m'n handen opleggen, dat gaf geen problemen.

klaas de jong zei

Marc, Ik overweeg juist de supreme's achter te gebruiken (omdat jij zo positief bent / was). Overweeg je om over te stappen?

En Strada 3: die lekbestendigheid bij de big apple; geldt die 4 ook voor de 26inch versie??

(ik reed vandaag al weer lek... super motto...)

stradaatje zei

Klaas, die lekbescherming nr 4 slaat op alle maten van de Big Apple.

Als je met je Super Moto wil blijven rijden, kan je de druk mss wat verlagen (dus niet met de max. toegelaten bandendruk rijden), dat schijnt ook wat lekbestendiger te zijn ...

Marc zei

Klaas, ik ben nog onverminderd positief over de 26" Supreme achter. 2 keer lek in 16.000 km vind ik niet veel. Mijn vraag over de Big Apples ging meer over de voorwielen want daar ben ik nog niet tevreden. Ik rijd momenteel met relatief trage 20" Marathon Plus banden om de winter lekvrij mee door te komen (afkloppen). De Big Apples zijn misschien te breed voor de wielkasten van de Quest. Een optimaal (zowel snel als lekbestendig als wendbaar als comfortabel als slijtvast) alternatief heb ik nog niet gevonden voor de voorbanden... het zal wel altijd een compromis blijven.

Groet Marc