dinsdag 17 januari 2012

Eindelijk vrieskou !

We hebben er lang op moeten wachten, maar eindelijk deelt de winter dan toch een prikje uit. Begin vorige maand had ik tijdens een weekende Lille (Frankrijk) een skihelm gekocht in de plaatselijke Décathlon. M'n Nutcase helm heeft wel oorwarmers, maar die sluiten niet echt mooi aan en de wind waait er redelijk tussendoor, tenzij je met 1 hand de lus van de helm strak aantrekt, maar dat is ook niet echt fijn fietsen. In de vrieskou fietsen met een gewone fietsbril geeft ook altijd problemen als je stilstaat : de warme lucht doet de bril aanslaan en binnen de kortste keer zie je geen steek meer. Met een skibril heb je dat probleem niet, want de meeste modellen zijn voorzien van een ademende rand die condensatie tegengaat.

Vanwege de zachte winter was het er nog niet van gekomen, maar toen ik gistermorgen om 6u naar het werk wilde vertrekken, was het eindelijk - 3°C, yessss ! Helmpie en skibril op en rijden maar. Hmm, best lekker ! De helm is voorzien van een soort van schelpen die rond de je oren zitten, die houden die lekker uit de wind. Scheelt wat herrie en natuurlijk ook wat kou. Met het schuimdeksel gaat het maar nét, als ik mijn hoofd naar links of naar rechts draai, raakt de helm de opstaande rand van het deksel, maar het stoort niet echt. Ook toen ik gisteravond van het werk terug kwam (toen was het "maar" 0°) vond ik het best aangenaam fietsen, zo'n skihelm. Alleen is het even wennen dat de wereld er ineens oranje uitziet, met zo'n skibril op je neus ...

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Mss een race/toerkap proberen? hoef je helemaal geen helm op te zetten...

stradaatje zei

Nee, die kan ik niet wegstoppen/meenemen en ik hoef niet zonodig een dak boven m'n hoofd ;-)

Wim zei

Een racekap is wel even iets duurder, dan een skibril en een helm.

Ik moet er trouwens ook niet aan denken om zo'n kap/dak boven mijn hoofd te hebben.

Ik vind juist met mijn hoofd in de wind het ultieme fietsgevoel.