dinsdag 9 februari 2010

Achterbandperikelen (of nog : waarom ik binnenbanden met autoventielen verkies)

Afgelopen vrijdag merkte ik tijdens een fietstocht dat de achterkant van de Strada wat begon te zwalpen en de snelheid wat terugliep. Even aan de kant  en naar de achterband gekeken en die bleek bij inknijpen toch wat slapjes te zijn. Wat aandachtiger de buitenband bekeken, maar ik kon nergens iets vinden dat in de band stak, dus heb ik gewoon mijn handpomp genomen en de band bijgepompt. Voor de rest van mijn tocht heb ik niks meer gemerkt. 
Vrijdagavond laat toen ik nog even in de garage moest zijn, voor alle zekerheid toch maar opnieuw in de achterband geknepen en jawel hoor : opnieuw slap (niet helemaal leeg, gewoon slap). Omdat ik 's zaterdags moest werken, kon ik pas zondag de binnenband eruit halen. Maar ook daar kon ik niks geen gaatjes vinden. De binnenband zelfs nog in de regenton ondergedompeld, maar ik zag nergens belletjes naar boven komen. Ook de binnenkant van de buitenband vertoonde niks vreemds. Dus de binnenband maar opnieuw op het achterwiel gelegd, opgepompt tot 4 bar en de Strada opnieuw weggezet. Zondagavond voor alle zekerheid nog maar eens in de achterband geknepen en .... jawel hoor !

Pas maandagavond de binnenband eruit kunnen pakken, een nieuwe binneband uit het doosje gehaald en die in de achterband gelegd. Buiten dat het allesbehalve aangenaam was om bij temperaturen onder het vriespunt met een binnenband te zitten klooien (onze garage is dus overduidelijk niet verwarmd, laat staan vocht en tochtvrij ....), heb ik ook nog 2 bandenlichters gebroken bij pogingen om de Perfect Moirée op de velg te leggen. Uiteindelijk is dat dan alsnog gelukt, opnieuw de binnenband opgepompt en met een gerust hart de Strada op z'n plaats gezet, blij dat ik vandaag eindelijk terug met de Strada naar het werk zou kunnen rijden. Nou ..... niet dus ! Vanmorgen vroeg stond de achterband alwéér plat, verdorie toch ! Deze middag voor de zoveelste keer de Strada op z'n zij gelegd, binnenband eruit gehaald en gezocht naar gaatjes. Opnieuw niks gevonden, ook niet in de buitenband. Het vroor al de hele dag, wat maakte dat de regenton dicht was. Dan maar naar de badkamer gegaan, waar ik het bad liet vollopen. En kijk : gevonden ! Het ventieltje lekte !!! Zelfs met het dopje op stegen er kleine belletjes naar de oppervlakte. Nou ja, een spiksplinternieuwe binnenband ?! Meteen de eerste band ook maar met ventiel en al in bad gestopt en ook daar bleek een lekkend ventiel de oorzaak te zijn. Vreemd .... Beide binnenbanden zijn van Schwalbe, maar dat wil natuurlijk niks zeggen. Met verkleumde handen helemaal achteraan in de garage op zoek gegaan naar een nieuwe 26" binnenband met autoventiel, maar die had ik natuurlijk niet meer liggen. Wel hetzelfde type van jawel ... Schwalbe ! Voor alle zekerheid heb ik die ook maar meteen een bad gegeven nadat ik hem had opgepompt, en deze keer kwamen er geen belletjes naar boven via het ventiel. Dus met de moed der wanhoop afgelopen avond voor de 4e keer de binnenband vervangen (en nóg een bandenlichter gebroken bij de montage van de buitenband) en nu maar hopen dat ik morgenvroeg weer eindelijk met de Strada naar het werk kan.

Morgen ga ik eerste gang binnenbandjes met een autoventiel halen !

8 opmerkingen:

Anoniem zei

Heel vreemd dat je banden lichter breekt op die moiree, als je het doet zoals bij onderstaande video kan het gewoon zonder. Ik heb dan ook al lang geen bandenlichter meer bij in de fiets!

http://www.youtube.com/user/twilwel#p/a/u/6/uNhLPXfd8FM

Wim Schermer zei

Gebruik je franse ventielen? Die moeten echt met de hand worden dichtgedraaid. Dan lekken ze niet meer.
Groeten,
Wim

Theo Z zei

Mmm, autoventiel of Schrader ventiel?
Ik heb eens op wikipedia rondgestruind, maar ik heb alleen op het Duitse deel iets gevonden over hoeveel druk/spanning zoiets mag hebben.
En het blijkt dat autoventielen maar tot 4 Bar geschikt zijn (http://de.wikipedia.org/wiki/Fahrradventil).
Vraag het eens aan je leverancier!

Groeten, Theo

Gerrit zei

Beste Strada 3 , Met bandenlichters een buitenband omleggen kan je een binnenband kosten en met dit koude weer inderdaad de bandenlichters , in de handel is ook een handig apparaatje waarmee je de bamd over de velg kan trekken , kijk maar eens op mijn blog http://gschoone.blogspot.com/2009/03/nieuwe-banden.html
Je zal het wel weten maar auto ventielen zijn dikker dus dat wordt het gaatje in de velg groter raspen of boren.

groeten Fujinfietser die ooit nog eens strada of mango rijder hoopt te worden.

Anoniem zei

Ik leef met je mee! Vorige week di avond had ik mijn eerste lek in mijn Strada (#4) (na ca 2750 km). Natuurlijk in de stromende (ijzel) regen tussende twee plaatsen en erg koud dus. Het was linksvoor en ik had gelukkig een voorraadje binnenbanden bij. Oorzaak was een 1,5 cm parker die wel meteen te vinden was in de band. Het verplaatsbare binnenlichtje kwam goed van pas, omdat ik pas na een heel lange tijd in de gaten dat mijn voorraad bi banden met autoventielen niet pastte in de velgen van mijn Strada met een gat alleen geschikt voor franse ventielen. Gelukkig had ik nog wel de binnenband met frans ventiel die ik bij de aankoop van de Stradas mee had gekeken, ergens achterin liggen, dus ik kon gelukkig naar huis zonder te lopen of te plakken. Je raadt zeker wat ik de volgende dag kocht...

Groeten van Jaap uit Emmeloord.

Robbedoes zei

Hoi,

bandenlichters die breken op een perfect Moiree?
Ik leg die gewoon om met mijn handen.

Gr
Rob

stradavier zei

Een correctie, ipv autoventiel bedoelde ik hollands ventiel in mijn relaas over het Strada velg gat. Een autoventiel past wel , maar een hollands ventiel past niet in de Strada velg gat.... (althans bij mijn strada)

Anoniem zei

correctie filmpke

http://www.youtube.com/watch?v=uNhLPXfd8FM