dinsdag 24 januari 2017

Bandenwissel

De vorige winter (die van 2015-16) was ik  probleemloos blijven doorfietsen met de Shredda's vooraan, maar deze winter is er kennelijk teveel aan. Afgelopen zondag voor de 3e keer in 2 weken tijd lek gereden (altijd links vooraan) en dat was er teveel aan. De Shredda's liggen er nu een dikke 8000km op en ze zijn nog steeds niet "op", maar ik heb ze nu toch maar vervangen door de Big Apples die ik nog had liggen. Zwaardere band, zeker ook wat trager, maar normaal gesproken ook lekbestendiger. We zullen zien ....


 

5 opmerkingen:

Dirk Drost zei

Netjes dat je Shredda's er nog zo uitzien na 8000 km. Ik haal er de helft nog niet mee. Alleen in de zomer voor mij de Shredda, in de winter de Marathon Greenguard.

Groet,

Roef Veerman zei

In de kou zijn de shredda's ook niet zo snel. Dus het verschil zal dan ook een stuk minder zijn met een lekbestendigere band. Ik ben zelf nu de F lites met Ride On (antilek vloeistof) aan het testen. Kijken hoe tevreden ik daarmee ben. Net mijn eerste "lek" gehad en na verwijderen van steentjes en oppompen blijft ie tot nu toe weer op spanning, ik ga morgenochtend kijken of dat nog steeds zo is. Zal er later nog wel een stukje over schrijven wat mijn bevindingen zijn.

Quezzzt zei

Heb ik idd nog geen 2 dagen geleden ook gedaan....aanleiding ook lekke Shredda.

Maar nu blijft mijn achterband - Marathon Greenguards rondom - weer lucht verliezen. Ik baal daarvan want het is niet echt lekker weer om of met een lege band onderweg geconfronteerd te worden of er thuis (weer) mee aan de slag te moeten.

Bovendien zijn die Marathons draken van banden met zulke temperaturen om van en om de velg te krijgen....die Shredda's, F-lites e.d. hebben in ieder geval het voordeel dat je geen bandenlichters nodig hebt.

Ik vraag mij weleens af welke de miste van 2 kwaden is : of veel meer kans op lekrijden maar bander eraf en erop floepen, of veel minder kans op lekrijden maar als je dat hebt ben je een kwartier aan het prutsen als je pech hebt. Dat en vel meer rolweerstand.

CV zei

@Quezzzt;

Hoe bedoel je 'lucht verliezen'?

Ik weet niet wat voor velgen er op je velomobiel liggen, maar zelf heb ik Marathon (plus) banden op o.a. m'n gewone fiets en m'n Brompton. Als ik de band goed onderin de velg duw rondom, kan ik hem er zonder bandlichters op en af leggen.
Of gooit het niet bij de volledige velg kunnen roet in het eten?

Maarten zei

Bij 'lucht verliezen': controleer in elk geval of je ventiel goed is aangedraaid. Bij Schwalbe binnenbanden met Frans ventiel kan de kern van het ventiel los zitten, en dan langzaam lucht verliezen. Aandraaien is heel makkelijk, en mogelijk net het probleem.