vrijdag 4 juli 2014

Ligfietsvakantie

Afgelopen jaar viel ik buiten de prijzen omdat ik mijn verlof op het werk niet goedgekeurd kreeg, dit jaar was dat wél gelukt, zodat ik afgelopen zaterdag voor een weekje met de Strada op vakantie ben vertrokken.

Dat zou voor mij de eerste keer worden, met de velomobiel op vakantie. Ik ben al wel eens naar evenementen gefietst, maar deze keer zou het een échte fietsvakantie worden, samen met Ivo Q, Eddy B. en Mark C. van de Limburgse Liggers. Mark had net als afgelopen jaar de route uitgestippeld en Ivo had voor de overnachtingen gezorgd, net zoals afgelopen jaar bij Vrienden op de Fiets, waar we alle 4 lid van zijn. Geen slaapspullen in de fiets, alleen maar wat reserve(fiets)kleren en in mijn geval 1 paar extra sandalen. Extra fietsmateriaal heb ik niet meegenomen, standaard zit er al de grote pomp, 1 binnenband in elke maat en een setje plakkers en bandenlichters in de Strada.
In totaal zijn we 6 dagen weggeweest en Mark had de routes zodanig uitgestippeld dat we gemiddeld iets van een 150 km per dag fietsten.

Dag 1 : Kaulille - Westrode

Omdat de 3 anderen vanuit Limburg kwamen, hadden we afgesproken aan knooppunt 37 van het kanaal Dessel - Kwaadmechelen, omdat de route daar overheen liep. Daar sloot ik dus aan en kon ik mijn favoriete plaats innemen : helemaal achteraan. En wat een luxe : gewoon maar volgen en genieten, da's pas vakantie ! 

 


Pas tegen een uur of 4 begon het te regenen, zodat we redelijk nat op de overnachtingsplaats aankwamen. De Mango van Mark paste daar als enige in het tuinhuisje, de andere velomobielen hebben buiten moeten overnachten. Wij gelukkig niet ! 

Dag 2 : Westrode - Moorslede

Rond 09.00u in de fiets en toen was het nog steeds aan het miezeren. Dat gemiezer bleef aanhouden tot we in Gavere aankwamen, waar we stopten om wat te eten. Daar brak zowaar de zon door en konden we lekker buiten op het terras eten. Toen we net klaar waren, kwam er nog een stoet oldtimer tractoren voorbij, die hebben we ook nog lekker zitten bekijken. 

 




In de namiddag hebben we nog 1 kleine bui gehad, daarna alleen maar witte wolkjes en zon. 


In Veurne scheen de zon en hebben we op het marktplein een eetstop gehouden, lekker op het terras.


In Moorslede konden de fietsen op het overnachtingsadres allemaal in één garage en heb ik mijn extra sandalen ook effectief aan gehad. Dat zou overigens ook de enige keer zijn, de rest van de vakantie zijn ze in de Strada blijven liggen ....

Dag 3 : Moorslede - Dudzele

Stralende zon bij het opstaan, dat kon niet beter ! De route liep eerst richting Westhoek, waarbij er regelmatig moest geklommen worden. Ook uiteraard veel herinneringen aan de eerste Wereldoorlog .... 

 





Maar we moesten en zouden op de dijk aan de zee een ijsje eten, vandaar : 



Vanuit St-Idesbald dan terug naar boven langs Nieuwpoort ....



en zo naar Dudzele, waar we gingen overnachten. Vlak voor Dudzele hebben we nog eens kunnen genieten van één van Belgiës grote specialiteiten :  omleidingen, grrrr ! Uiteindelijk nog 10 km extra moeten omrijden om op de overnachtingsplaats te komen, maar daar konden we rond 20.30u gelukkig gewoon aanschuiven voor het avondeten. De fietsen mochten ook daar in de tuin overnachten.

Dag 4 : Dudzele - Dreischor

Opnieuw een zonnige dag, dus een paar keer per dag insmeren. Ik had verwacht dat de anderen een kap zouden hebben, maar Mark had de zijne thuis gelaten en Eddy had een Flevobike dakje voor als het regende. Ivo heeft op zijn Quest een zelfgemaakt koepeltje dat op het dekje aansluit, maar is ook bedoeld voor in de regen. Vandaag gingen we de grens over in Vlissingen, in Breskens hebben we de overzet genomen. Daar konden we dan mooi langs het water verder fietsen. 



Nieuw voor sommigen was de Oosterschelde waterkering, maar het blijft de moeite om langs/over te rijden ....



 

Uiteindelijk kwamen we aan in Dreischor, een gehucht in de buurt van Zierikzee. De gastvrouw sloeg letterlijk een kreet van verbazing toen we voor haar deur stonden, zo'n grote ligfietsen had ze écht niet verwacht ! De garage annex logeerplaats was nog volop in de verbouwing, zodat de fietsen nog een keertje in de compacte tuin mochten overnachten. Ivo was er uiteindelijk toch niet zo gerust in en heeft na het trekken van de foto toch nog zijn Quest in de garage gepropt.



In het gehucht stond ook 1 kerk met wel een bijzondere toren : eentje die tijdens de bouw al scheef begon te zakken, en zo scheef is blijven staan. Echt opmerkelijk ....



Die avond moest het Belgisch elftal spelen, Ivo en Eddy zijn tot het einde blijven kijken, Mark en ik zijn eerder gaan slapen. 

Dag 5 : Dreischor - Gewande

Deze ochtend brak voor onze 2 supporters redelijk snel aan, maar het zonnetje was alweer van de partij, dus dat maakte veel goed. Van Zeeland naar de provincie Noord-Brabant, waar het ook fijn fietsen was tussen Maas en Waal.



Eenmaal aangekomen bij het gastadres bleken de 4 fietsen makkelijk in de garages te kunnen, de gastheer (advokaat) en gastvrouw (ex-militair) zaten er letterlijk warmpjes bij, zodat we niks tekort kwamen. Ook het ontbijt was echt royaal te noemen ;-)

Dag 6 : Gewande - Kaulille

De laatste dag zou tevens de warmste dag van onze vakantie worden, dus opnieuw flink insmeren. Opnieuw zalig gefietst over de dijken langs de Waal. 



Via Nederlands Limburg zijn we naar Belgisch Limburg gefietst, waar we net over de grens hier in België in de buurt van Lozen zo goed als rond waren. Ik ben daar dan zelf het jaagpad langs het kanaal Bocholt-Herentals opgegaan en zo langs het kanaal huiswaarts gereden. Het was daardoor meteen de langste rit, 220 km op de teller. 

In totaal iets van een 960 km gereden in 6 dagen, niet slecht voor een eerste vakantie ;-) Tempo lag laag (meestal rond de 21 km/u gemiddeld), maar dat mag op vakantie best. Veel gestopt onderweg (Ivo heeft overdags een hele kleine blaas), ook op het gemakske gegeten en vooral genoten. Wat mij 100% mee is gevallen is het rijden met bagage. Alleen het optrekken/vertrekken gaat merkbaar langzamer, maar eenmaal op snelheid valt die makkelijk aan te houden. Ook is zo'n grote reiskoffer op wielen erg handig voor op vakantie : vuile was, verpakkingen van koekjes ed. : hup, gewoon achteraan er ingooien en op bij thuiskomst gewoon leegmaken. Simpeler kan niet ! Het toont nogmaals aan hoe veelzijdig de velomobiel eiglijk is ....


 
Al bij al dus een prima vakantie gehad, aangenaam gezelschap, prima weer, hele fijne routes en omgeving, geen stukken of lekke banden, dus wat moet een fietser nog meer ? Ik heb me écht prima vermaakt ! Ook de formule van Vrienden op de Fiets is reuze meegevallen, ondanks dat ik al een paar jaar lid ben van deze vereniging, was dit de eerste maal dat ik er gebruik van maakte. Aanrader !

De Marathon Almotion heeft zich achteraan prima gehouden. Ik had de band op 3 bar gezet met het oog op de extra lading en dat reed goed. Of de band echt lichter loopt ? Voor mijn gevoel ietsjes lichter dan een gewone Big Apple, maar dat zegt misschien niet zo veel. Voor "gewoon" rijden heb ik de band nu op 2,6 bar en dat rijdt best wel goed. Maar ik ga er waarschijnlijk toch terug de Geax Tattoo Light op leggen, want die rolt toch nét iets lichter ....

2 opmerkingen:

Unknown zei

Schitterende foto, s gemaakt!
Vooral de wolke luchten

Wilco Pompert zei

Ik had deze blog nog niet gezien, maar leuk om te lezen, even een rondje België.
Inderdaad mooie foto's. Ik voeg je toe aan mijn blog.

Wilco - De Bak