woensdag 20 november 2013

Hovenring Eindhoven

Een tijdje geleden ben ik eindelijk eens 'n keer in Eindhoven geraakt. De zwevende fietsrotonde op de Noord Brabantlaan stond al even op mijn lijstje van te bezichtigen items en ik wilde die by night ook wel eens bewonderen. Op een droge maar frisse avond even naar Eindhoven gereden. Mooi en imposant, al was de verlichting ervan niet zo "spectaculair" als sommige websites aankondigen. Gewoon duidelijk verlicht, dat wel (zoals je op de foto kan zien). 


Vind het persoonlijk wel gek dat in een fietsland als Nederland de fietsers een inspanning moeten doen om zo'n kruispunt over te geraken. Je zou eerder denken dat die gelijkgronds blijven en niet heuvelop moeten trappen ( "bergop" is er wat over). Dat hebben ze dan bij ons in het fiets-onvriendelijke BelgiĆ« in Lille beter gedaan, daar blijft het fietspad van de N132 langs de E34 gelijkvloers en rijden de autoos op een verhoogde rotonde. Misschien bij gelegenheid daar ook maar eens een fotootje by night van gaan maken ;-) 

5 opmerkingen:

marcel beekmans zei

ziet er indrukwekkend uit ja!

VeMotie zei

gave foto

Wilco Pompert zei

Toevallig heb ik er gisteren ook een paar foto's van op mijn blog gezet , zie redstrada.blogspot.com.

Wilco Pompert zei

Toevallig heb ik er gisteren ook over gepubliceerd. Zie redstrada.blogspot.nl.

blauwe682 zei

Hier in het fiets vriendelijk nederland zijn we ook heel plat. En onze planmakers vinden dat een beetje zonde, dus maken ze graag kunstmatige "bergen"

Ben op een fietstocht eens een stukje tegen gekomen waar je op een lengte van nog geen km wel 3 keer een aantal meter omlaag moest voor een tunnel, vervolgens weer stijl omhoog om eenmaal boven weer naar beneden te kunnen voor de volgende tunnel.

En hier op mijn vaste fietsroute is het fietspad verhoogd op een dijk aangelegd, maar moet 3 keer een weg kruisen, dus naar beneden en dan gelijk weer omhoog. De laatste keer blijf je dan laag, maar heb je verkeerslicht die bijna altijd op rood staat zodat je in plaats van te versnellen, de remmen moet gebruiken tijdens de afdaling.

Maar ja, die het plannen rijden er alleen met een auto langs, en dan ziet het er allemaal toch wel mooi uit.