zaterdag 27 april 2013

MICHELIN PROTEC maakt belofte niet waar ....

Vanmorgen al vroeg in de Strada omdat ik voor het peterschap van de LF-routes de werken van de LF5 in Lommel wilde checken. Toen ik aan de brug van de Lusthoven in Arendonk kwam, was het jaagpad afgesloten en stond er een omweg via het centrum aangegeven. Daar had ik niet veel zin, dus gewoon onder het lint door verdergereden, om vervolgens vast te stellen dat de hele asfaltlaag tussen de Lusthoven en de brug van Voorheide was verwijderd. Nu lag er een vettige zandachtige kleilaag, waar je helemaal niet hard kon fietsen omdat het aan je banden plakte. Koppig als ik was besloot ik toch maar verder te rijden, ik had helemaal geen zin om rond te rijden want dat paste niet in mijn planning. Tegen 15 km/u verder kunnen rijden tot aan Voorheide en net toen ik weer terug op de verharde weg was, voelde ik de achterkant zwalpen. Het zal toch niet waar zijn zekerst ?! Jawel hoor, lekke achterband ! Eerst een flinke kleilaag moeten verwijderen vooraleer ik de achterband met binnenband eruit kon halen. De binnenband vertoonde op één plaats inderdaad een groenachtige smurrie, dus daar zal het lek wel gezeten hebben. Aan de buitenband was, nadat ik die wat had schoongemaakt met kanaalwater, niks te zien. Noch aan de binnenkant, noch aan de buitenkant was er een gaatje te vinden. Meteen een nieuwe binnenband gestoken en via een omweg terug naar huis gereden, want de zin was er wel uit na al die vieze smurrie, bah !

Amper 700 km lekvrij gereden met de GEAX TATTOO LIGHT, dat is me toch nét iets te weinig om nog gerust op pad te gaan. Thuis toch maar terug de vertrouwde SCHWALBE BIG APPLE omgelegd, waarschijnlijk ietsjes trager, maar mét anti-leklaag, dat rijdt toch iets geruster ;-)

Afgelopen weekend had ik ook van andere Strada-rijders vernomen dat hun claxon niet meer zo hard toeterde als eerst. Etienne van emvelomobiel was er toen ook en had beloofd me een nieuwe met de post op te sturen. Dat viel gisteren in de brievenbus. Vandaag na de bandenwissel maar meteen de claxon verwisseld, maar dat bleek ook geen succes : de nieuwe claxon klikte alleen maar als je op het knopje duwde, maar toeterde niet. Nu wist ik dat er een verstelbaar schroefje op de achterkant zit waarmee je de claxon af kunt stellen, maar dat haalde ook niet veel uit : ofwel hoorde je alleen een geklik ofwel helemaal niks. Dan toch maar even een hulplijn gebeld, en kennelijk moet je het stelschroefje maar minimaal verdraaien om effect te hebben. Dat heb ik dus met de nieuwe claxon een 15-tal keer gedaan, zonder er getoeter uit te krijgen. Uit pure noodzaak dan toch maar terug mijn oude claxon gepakt, die toeterde meteen (al is het niet meer zo hard als eerst). Maar beter een wat minder klinkende  dan helemaal geen toeter ;-). 

Bestaan er dan geen claxonnetjes die je gewoon moet aansluiten en dan gewoon hun ding doen ? Geen gedoe met afstelschroefjes of van die dingen ? Of is dat weer wishfull thinking van mijn kant   .... ?

10 opmerkingen:

Wim zei

Dat is ook waar ik zo'n hekel aan heb: dat gedoe met nieuwe spullen die gewoon niet doen wat ze eigenlijk wel zouden moeten doen.

Jan Goddemaer zei

Kan daar geen toeter van een brom- of motorfiets in ? (bromfiets 6V, andere 12V) Daarin zou de keuze toch groot genoeg moeten zijn.

Quezzzt zei

Ik dacht altijd dat het aan de batterijspanning van het 6v accupack lag....

Claxon weigerde bij ~ 4 branduren van de verlichting en de knipperlicht installatie ook.

Opgeladen deed alles het weer prima ( doch een betje hees en niet zo luid als mijn huidige 12v installatie )

Ik heb nooit een paralelle 6v batterij gebruik zoals ik nu wel bij de Quest erbij kan schakelen voor iets langere gebruiksduur, dus ik weet niet of het aan het 6v accupack lag....

marcel beekmans zei

als je claxon alleen klikt...
ff je claxon helemaal los halen, en laten hangen aan de draaitjes... achter op de claxon zit een schroefje heel voorzichtig klein tikje draaien dit is erg secuur maar als je de juiste stand hebt doet deze het weer.. heb dit euvel ook al eens gehad

stradaatje zei

Ik denk dat de gebruikte claxons zowieso uit de scooterwereld komen. Geen idee wat daar allemaal in bestaat ....

Met de batterijspanning heeft het m.i. weinig te maken, had net een volledig opgeladen batterij ...

Ik heb de claxon zo gemonteerd dat ik zonder dat-ie losgemaakt wordt, aan dat verstelschroefje kan. Nadat ik -tig tal keer had gedraaid, had ik nog altijd geen resultaat ....

rowingvictor zei

Een 12V claxon in een 6V Strada?

Soms klinkt mijn 6V claxon wat schor; ff aan de stekkertjes rommelen wil meestal wel helpen.

Mark zei

Een claxon is een ampere vreter, als je accu een beetje leeg is kan die domweg niet meer het gevraagde vermogen leveren en doet ie alleen 'klik'

BrandweerQuest zei

Wat dacht je hiervan?
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/072648/Generator-voor-het-geluid-van-een-stoomtrein-met-fluit-Velleman-MK134
Daarmee krijg je wel de aandacht. ;-)
Geintje!

Ik kan een link even niet produceren, maar ik weet dat er diverse velomobielen rondrijden (o.a.Quesjer) die een electronische 'toeter' hebben.
Het idee is dat het luid, vriendelijk en niet als bromfiets herkenbaar is.
Er zit een hele range aan geluiden op, afhankelijk hoe lang je de knop in gedrukt houdt.
Bij een keer kort drukken krijg je een helder en vrolijk 'vogel getwitter'.
Volgens mij verkrijgbaar bij Conrad.

Ik gebruik gewoon een HPV mini voetbalstadion hoorn bij het voetgat op afstand bediend met een slang met luchtpomp. Werkt ook.

stradaatje zei

Hmm, piepjes, vogelgeluidjes en andere fantasietjes .... Hoeft voor mij allemaal niet, dan krijg je nog meer dat getaffel van voorliggers die eerst omkijken wat eraan komt vooraleer opzij te gaan. De claxon doet het prima, is duidelijk herkenbaar en als je niet te laat toetert, schrikken je voorliggers ook niet en gaan ze gewoon opzij. Een knijptoeter, zo eentje met een rubber bal die je moet inknijpen, voldoet ook prima, maar staat zo sullig op een blitse velomobiel ;-)

Marc zei

Hoi, de claxon die Brandweerquest bedoelt is een 6-tonige hoorn, die pwieuw-pwieuw doet. Zie hier voor de (duitse) webshoppagina.

Ik gebruik hem al enkele jaren met succes in mijn 6V Quest.