maandag 22 april 2013

Bloesemtocht LiLi

Gisteren werd de Bloesemtocht van de Limburgse Liggers verreden. Er was droog weer voorspeld en ik moest pas 's avonds de nacht op, dus had ik mij ook ingeschreven. Om 07.30u in de Strada en rond 09.45u kwam ik aan in Stevoort, de vertrekplaats van de tocht. In totaal hadden 16 mensen ingeschreven, die  één voor één kwamen aangereden. Hoewel was aangekondigd dat er om 10.00u stipt zou worden vertrokken, moesten we nog bijna 40 minuten wachten (en het was al niet al te warm) voor we effectief weg waren. Bleek dat de taverne waar we 's middags zouden eten, kennelijk niet alle gerechten zou voorzetten die waren besteld, zodat Siegfried nog het één en ander moest regelen. 


We hebben de hele tocht onder een bewolkte hemel gereden, de zon probeerde er wel door te komen, maar dat lukte niet erg. Ook de bloesems waren schaars (daarvoor was het de laatste tijd wat te koud), maar dat mocht de pret niet drukken. Waar ik me wel aan heb geërgerd, is het tempo. Eén van de medeliggers had zijn vrouw meegebracht en haar (zijn?) moeder, beiden op bukfietsen. Niks op tegen, maar ze moeten wel kunnen fietsen, zeker als je met een groep liggers gaat rijden. Op de vlakke stukken kon amper 17 - 18 km/u gereden worden, als het heuvelachtig werd was het met moeite boven de 10 km/u, wat écht te traag is. Ik had met momenten echt het gevoel met een groep bejaarden op fietstocht te zijn, niet mijn ding ....

Ik vind het principe van de LiLi bij toertochten prima ("niemand wordt achtergelaten") en de traagste bepaalt idd het tempo, maar toch. Een beetje conditie mag toch worden verwacht, zelfs als het tochtje maar 50 km lang is. Afijn, als ik de volgende keer nog eens mee wil rijden, zal ik nog eens goed informeren wie er allemaal meerijdt ;-)
Toen ik thuiskwam, stond er net geen 190 km op de teller. Dat begint er weer op te lijken ...

Geen opmerkingen: