woensdag 3 augustus 2011

Nieuwe ketting + cassette

Vandaag met de Strada naar Jonathan A. gefietst. Toen ik vanochtend wilde vertrekken, was het flink aan het regenen maar allesbehalve koud. Te nat om zonder dekje te rijden en te warm om mét te rijden, dus toch maar mét vertrokken. Lang heb ik dat niet volgehouden, want ik zat binnenin zo te puffen dat ik in Kasterlee het dekje bij mijn zus heb achtergelaten en zonder ben verder gereden richting Messelbroek. De hele tijd wel wat gedrup gehad, maar niet zodanig dat ik er echt doornat van werd.

Onderweg de eerste lekke band gehad bij de GEAX TATTOO LIGHT. Deze band ligt er nu iets van een 1000 km op en rijdt zalig ! Het is ook een lekker brede band die je makkelijk kan omleggen, ik verloor dan ook niet veel tijd om het gaatje op te sporen en te plakken. Nadeel van deze band is wel het volume : met een kleine handpomp lijkt het alsof je kan blijven pompen ! Ik heb sinds ik met de GEAX rij wel de HALFORDS pomp in de Strada liggen die je bij levering erbij krijgt. Die vult snel genoeg, alleen staat er jammer genoeg geen drukmeter op (vrij belangrijk bij deze band).

In Messelbroek aangekomen werd er meteen met de werkzaamheden begonnen : nadat alle beschermkappen waren verwijderd en de Strada was leeggemaakt, hebben we het achterwiel eruit verwijderd. Dat verliep gelukkig zonder veel problemen, de achteras ging er vlot uit (en ook weer vlot er terug in). De oude cassette eraf gehaald (de tandjes van de 2 kransjes waar ik het meest op reed, waren flink versleten) en de nieuwe erop. Dan het wiel terug in de Strada gemonteerd. Vervolgens de nieuwe ketting aan de oude ketting gelinkt en dan doorgetrokken tot de nieuwe ketting op z'n plaats zat. Om de correcte lengte van de ketting te bepalen hebben we vooraan en achteraan de ketting op het kleinste tandblad gelegd, een korte rit daarna bevestigde dat het kwa lengte goed zat.

De achterveerpoot werd ook even uit elkaar gehaald en voorzien van wat nieuw vet, zo kan die er ook weer even tegen. Bij het vastzetten van de moer bovenaan, begon de inbusbout helaas mee te draaien, zodat de veerpoot nog een klein beetje speling heeft. Die moet ik dus nog goed vastzetten, maar daar zal ik voor in de achterste wielkap moeten zien te geraken. Wegens tijdgebrek is het oude kettingwieltje blijven zitten, maar dat is op zich geen probleem : het is het stilste wieltje totnogtoe.

Tijdens de werkzaamheden het er met Jonathan nog gehad over de vroegtijdige slijtage van de ketting. Volgens hem komt het omdat ik met teveel "koppel" trap : te zwaar en met een te lage trapfrequentie. Dat laatste zal wel kloppen : ik zit niet voortdurend te tellen tijdens het trappen, maar ben er vrij zeker van dat mijn trapfrequentie veels te laag is. Ook ben ik iemand die liever wat langer in dezelfde versnelling blijft trappen ipv terug te schakelen, bvb als het wat bergop gaat. Het zou kunnen dat hierdoor de ketting wat vlugger verslijt, misschien moet ik in de toekomst toch maar leren om wat vlugger en meer terug te schakelen ....

In elk geval : normaal gezien kan ik met de nieuwe ketting weer minstens 10.000 km rijden, en als het méér zullen zijn, is dat leuk meegenomen !

5 opmerkingen:

Kees van Hattem zei

Goedemorgen. Swalbe en Zefal hebben een compact metertje om de bandenspanning te controleren. Ook is er een digitale meter op de markt de manometer Topeak. Overmatige slijtage kransjes is verlaard, nu nog je rijstijl aanpassen ! Te denken valt ook aan een extra gehard freewheel. Groeten Kees

Quesjer zei

Hoi hoi,

Dat rijdt en schakelt dus weer superstrak! Mooi zo.
Wat je opmerking over het koppel, tja, is mogelijk een van de oorzaken, maar als ik hoor van Ymte dat hij er zelf laatst nog 42.000 km. mee heeft gereden, (Ketting dan wel helemaal op) dan komt jouw opmerking toch wel in een ander daglicht te staan.
Aan de andere kant: Ik rijdt over het algemeen niet zo vlot maar wel met een hoog toerental, rond de 90-100. En heb dus een ongekend lage slijtage.
Voorlopig ga ik er maar van uit dat je gewoon pech hebt gehad.
Vele fijne kilometers gewenst met deze ketting en tandwielen....
Groet van Quesjer

Gerrit zei

Een hoger toerental en lager koppel is ook beter voor je knieen.

Quesjer zei

Dat is dan ook precies mijn reden om zo te rijden. Tezamen met de Spreedplay "the frog" pedalen.
Als de ketting er langer van meegaat is dat mooi meegenomen, maar meer ook niet.

Groet van Quesjer

Anoniem zei

Hello

Ook even reageren want ik w (verkeerd)geciteerd.

Mechanisch vermogen bestaat uit koppel*toerental. Koppel op zijn beurt uit krachtarm*kracht.

Als je met dezelfde frequentie trapt, maar met een kortere krachtarm, heb je dus voor dezelfde (fiets)snelheid een hogere kracht nodig. Dat heeft nadelige gevolgen voor de ketting, de hoeveelheid 'rek' op de ketting w namelijk hoger als je meer kracht zet. Dat kan je eenvoudige simuleren, rij eens zowel vanvoor als vanachter op je kleinste kettingblad. Je zal merken dat je veel meer vervorming krijgt van je body/ketting.

Aangezien "rek" de norm is voor het bepalen van kettingslijtage, zorg een zelfde trapfrequentie bij kortere cranks dus voor snellere slijtage. Deze slijtage zet zich dan verder op de kettingbladen omdat deze minder goed passen.

Ymte heeft tov jou dus 3 voordelen(ivm kettingslijtage): langere cranks, hogere frequentie een groter voortandblad(57)

Ook is hij, ben ik wel zeker van, minder 'gevoelig' aan problemen met zijn fiets als jij ;-)

Grtz
J