zondag 7 augustus 2011

Exit GEAX TATTOO LIGHT ...

De afgelopen paar dagen heb ik heel wat opgestoken van hoe de Strada in elkaar zit. Afgelopen woensdag heb ik bvb bij Jonathan A. gezien hoe het achterwiel en de achteras eruit moeten worden gehaald (en er ook weer terug ingestopt). Ik ben toen terug naar huis gereden met een verpoot die bovenaan nog vastgezet moest worden, want dat lukte wegens tijdsgebrek niet meer. 

Gisteren ben ik dan op zoek gegaan naar de inbusbout in de wielkast waar de veerpoot aan vast hangt. Ik dacht er aanvankelijk bij te kunnen door de achterband leeg te laten, maar ik moest hem echt samen met de binnenband verwijderen om aan die bout te kunnen met m'n inbussleutel. Dat was een heel gepriel, want hoewel ik helemaal geen dikke of gespierde armen heb, kon ik maar nét aan het gaatje van de inbus. Niet echt praktisch gemaakt. Met behulp van vrouwlief die de moeren vastzette terwijl ik op mijn rug lag met m'n linkerarm in de wielkast, is het uiteindelijk allemaal gelukt.

Wanneer ik gisteren naar het werk vertrok, merkte ik al bij de eerste bocht naar links dat het achterwiel tegen de wielkast sleepte, en nog niet zo'n beetje ook. Shit, nou dat weer ! Alleen bij het nemen van bochten naar links, tijdens het rechtdoor rijden had ik er geen last van. Nou ja, dan maar weer de hulplijn bellen (fietsdokter Jonathan), met de Strada bij de hand. Zo heb ik dus weer geleerd dat je de achtervork wat kunt kantelen tov. de body, door de 2 grote inbussen onder de zit. Waar de inbus tegen de body zit, daar kun je achtervork een beetje vooruit of achteruit bewegen, en daardoor verandert de positie van de achtervork, en dus ook het achterwiel. Zo ver mogelijk naar achteren "duwt" de achtervork het wiel wat meer naar het midden van de wielkast, dat moet ik dus hebben. Alleen komt daardoor de achterderailleur ook dichter tegen de rand van de body en raakt hij de body in bepaalde posities (bij mij vanaf het 3e grootste kransje).  Ik heb de achtervork in elk geval maar in deze positie vastgezet en nu sleept de GEAX TATTOO LIGHT nog lichtjes bij het nemen van linkse bochten. Ik was in de veronderstelling dat je de positie van het achterwiel ook nog wat kon veranderen (hellingshoek of zo), maar dat blijkt niet te zijn.

Dus tja, wat nu ? Ik kan m'n (haakse) bochten naar links onder de 22 km/u nemen (want dan raakt de band net niet), maar simpeler lijkt me om de GEAX TATTOO LIGHT te vervangen door een smallere band. Er ligt nog een 26" SCHWALBE KOJAK voor me klaar bij de fietsenmaker, vermoedelijk zal dat de opvolger worden. Wel jammer, want de GEAX TATTOO LIGHT rijdt écht wel zalig ....

3 opmerkingen:

Quesjer zei

Nou, dat moet toch echt wel beter kunnen hoor, je bent heus niet de eerste die deze band in de wielkast heeft, en ik denk niet dat Wim S een aanslepende band accepteert. Voorheen heb je toch ook met deze band kunnen rijden zonder dat ie aanliep of een aanlopende derailleur had?
Kotom: zoeken naar wat er anders is dan voorheen. Misschien is je veerpoot wel ingedraaid? Zodat ie korter is dan voor de problemen manifest werden? (Of juist langer?)
Groet van Quesjer

stradaatje zei

Ik heb een tijdje geleden even een aanslepend wiel gehad, totdat ik de spaken van het wiel een kwartslag had bijgedraaid. Toen ik na het vervangen van de ketting terug naar huis reed, had ik er ook geen last van, maar toen stond de veerpoot bovenaan nog niet vast (het oog ervan had wat speling). Nu is het oog van de veerpoot vastgemaakt, maar aan de veer zelf is niks veranderd, de lengte ervan is dezelfde gebleven. Maar omdat het aanslepen was erger dan eerst, heb ik de achterbrug bijgesteld. Nu is het aanlopen weer wat minder.

Kun je trouwens de lengte van de veerpoot veranderen ???

Anoniem zei

Hoi Strada 3, ik ben sinds 21 mei de trotse bezitter van Strada 38. Onlangs liep mijn achterwielwiel ook aan, heel geleidelijk begonnen, maar steeds erger wordend. Bleek dat de ophanging van de achterbrug door de wielkast was gescheurd. Op 20 juli is dit door Velomobiel.Nl vakkundig en in garantie hersteld, sindsdien loopt de Strada weer als vanouds. Groetjes, Marc