donderdag 9 december 2010

Windschermperikelen deel II

Intussen schermpje nr 4 afgewerkt, deze keer wat minder hoog gemaakt dan schermpje nr 3 (ongeveer 2 vingers minder). Dat maakt dat ik er nét boven kan kijken als ik mijn nek helemaal uitstrek. Op aanraden van enkele andere bloggers ook maar meteen een deflector gemaakt, want dat zou ook schelen. En dan ziet het er voor vertrek zo uit : 


Jan R. had op mijn vorige post gereageerd door te stellen dat de zijkanten van mijn windschermpjes te kort zijn en dat daardoor de wind naar binnen slaat en voor condensering zorgt. Uitgerekend vandaag poste Wim Schermer een foto op z'n blog van de scherm van Kees van H. z'n windscherm, dat voorzien is van lange zijkanten (net zoals het schermpje van Pé). Dat blijkt ook flink te condenseren, dus voor mij reden genoeg om niet meteen aan de slag te gaan met langere zijkanten. Na een 15-tal minuutjes fietsen, zag schermpje nr 4 er zo uit : 


Het verschil met de vorige versie was duidelijk voelbaar : de wind ging net over m'n hoofd heen. Ik had deze keer een helm op en voelde de wind vooraan net tegen de bovenkant waaien. Als ik m'n hoofd naar achteren hield, tot tegen de kopsteun, waaide de wind net wél in m'n gezicht, dus lager mag het schermpje op deze afstand zeker niet zijn. Het aandampen was merkbaar minder, alleen in het midden deze keer en een klein beetje aan de linkerhoek binnenin (de helft met wind schuin vanachter en de andere helft met de wind schuin van voren gereden). Waarschijnlijk zit de deflector daar voor iets tussen, ik had de indruk dat daar waar het met klittenband was bevestigd aan het schermpje, er condens ontstond net vanwege de klittenband. 
Wat ook duidelijk merkbaar was, is het tochten binnenin; er was duidelijk minder doorstroming van (koude) lucht binnen in de body, op zich dus ook al een verbetering is. Vandaag had ik ook wat meer last van opspattend nattigheid van de auto's en vrachtwagens die kwamen langsgereden (geen afgescheiden fietspad), waardoor het schermpje redelijk vuil werd. 

Dus tja, geslaagd of niet ? Ik vermoed voor korte ritten zoals bvb mijn woon/werkverkeer zal het wel volstaan, zolang het niet regent/sneeuwt. Met dit schermpje kan ik mijn fietshelm blijven dragen met m'n gewone fietsbril, zonder is het fietsen met muts en skibril. Het ideale windscherm is het zeker niet, maar deze versie is al vast een stapje dichterbij. Ik blijf rondkijken en wie weet .... 

2 opmerkingen:

Robbedoes zei

Hoi,

Als ik zo je scherm 4 bekijk zou ik hem iets schuiner zetten.
Hij staat nogal rechtop.
Dan bij de deflector iets meer ruimte geven.
Dus het scherm iets om hoog dan kan de deflector meer wind langs de binnenkant van het schermpje sturen.
Er zit ook, zo te zien op de foto, heel weinig ruimte tussen deflector en scherm.
Succes met het vinden van het juiste scherm.

Gr
Rob

stradaatje zei

Hoi,

ik denk dat Paul Dijs momenteel nog wat dichter zit bij het "ideale" scherm (zie hiervoor : http://paul-strada.blogspot.com/2010/12/wintervizier.html ). Bij hem lijkt het zelfs te werken zonder deflector. Ik ga ook iets in die zin proberen, maar ik moet eerst lexan bijbestellen, want ik zit zonder. Eerst nog maar eens een mailtje naar Wim Schermer sturen ....