dinsdag 28 december 2010

Oliebollen 2010

Vandaag was het de 12e editie van de Oliebollentocht en voor het eerst sinds ik daaraan deelneem, was het vertrek vlak bij huis. Nou ja, vlakbij is natuurlijk relatief, maar als je de startplaatsen van het verleden bekijkt, is Tilburg natuurlijk wel érg dichtbij. 
Dat velen zich hebben laten afschrikken door het weer was al duidelijk bij het aantal inschrijvingen, dat flink lager lag dan vorig jaar. Ook het aantal Vlaamse deelnemers lag laag : slechts 2 medefietsers daagden vanmorgen op om samen met mij naar Tilburg te fietsen : Jonathan A. (die utieraard van bij hem thuis kwam gefietst) en Rudi M (die met de auto tot hier kwam). Ik had gisteren al een proefritje richting Tilburg gereden, maar mijn plan om via Alphen en het Bels Lijntje naar de startplaats te rijden, bleek onmogelijk omdat dat niet berijdbaar was. Dat maakte dat we vanmorgen rond 08.35u via de gewone weg naar boven via Poppel naar Nederland reden om vervolgens via Goirle naar Tilburg te rijden. Jonathan A. had vanaf het Boogpad naast de N630 een track op z'n GPS aangemaakt, zodat we tegen 10.00u aan de startplaats waren. Daar was inmiddels ook Luc W. met de wagen gearriveerd (helemaal van de Belgische kust, chapeau !). In totaal waren wij Belgen met 5, een mij onbekende Mango-rijder uit het Antwerpse was er ook. 

Pas rond 11.15u vertrok de bonte stoet. Richting Heusden moest een overzet genomen en het lukte waarachtig om alle velomobielen samen met 2 autoos in één keer over te zetten ! In een sneeuwwit Heusden werd eerst een groepsfoto genomen, daarna was het tijd voor koffie/thee met appelgebak. Na deze opwarming was het weer richting Tilburg. Na de gebruikelijke snert en oliebollen, was het weer tijd om richting België te rijden. Vlak voordat we vertrokken, vernam ik dat het Bels Lijntje vanaf de Bredaseweg tot in Riel sneeuwvrij was gemaakt. Dat schoot natuurlijk lekker op, zodat we in een wip  terug in Goirle waren. In Weelde kreeg Jonathan A. nog een lekke achterband, maar ondanks dat waren we ongewoon vroeg thuis. Daar stond naar jaarlijkse gewoonte weer een zalige spaghetti voor ons klaar. 

Dit jaar was er voorafgaandelijk aan de tocht ook een primeur : de eerste carbon Quest werd vandaag aan z'n eigenaar overhandigd. Die reed er meteen de Oliebollen mee, maar dat had-ie misschien beter niet gedaan : tijdens de 2e helft van de tocht richting Tilburg is er een Quest-rijder achterop ingereden. De carbon Quest liep hierbij gelukkig geen schade op, maar dat kon van de andere Quest niet gezegd worden ....

Ondanks dat was aangekondigd dat de route sneeuwvrij en goed berijdbaar was, waren er in totaal slechts 60 vertrekkers. Ik begrijp niet goed waarom zoveel mensen hebben afgehaakt. Okee, er is de afgelopen week een flink pak sneeuw gevallen en het is begrijpelijk dat daardoor minder mensen naar Tilburg kwamen gefietst, maar dat er zo weinig mensen opdaagden .... Ik bedoel maar : als Luc W. van 200km ver met de wagen naar Tilburg komt om mee te Oliebollen, wat is dan iemand anders z'n excuus ??? 

Ik vernam tijdens de tocht dat de Oliebollen volgend jaar zullen doorgaan in de provincie Noord-Holland. Eens benieuwd in welke plaats ze dan zullen starten ....

Mijn fotoos vind je hier



 Groepsfoto in een wit Heusden ....

2 opmerkingen:

Mick zei

Dag Strada'tje,

Mijn excuus is dat er zoveel mensen op het werk al eerder vrij hadden geboekt ivm de Kerst dat ik er niet meer bij kon.

Mvg Mick

stradaatje zei

Tja, daar gaat het mij niet om (alhoewel ik langs de andere kant ook zoiets heb van : de Oliebollen wordt elk jaar op dezelfde dag gereden, dus kan je daar ook ruim van tevoren rekening mee houden). Ik vind alleen : voor die ene keer dat de Oliebollen in het Zuiden des lands werd gehouden, waren er maar bitter weinig velomobielrijders geneigd om daar naartoe af te zakken.

Als je ziet welke afstanden wij in het verleden naar het Noorden hebben getrapt om mee te fietsen ...

Allemaal softies, de afwezigen ;-)