maandag 17 oktober 2016

Leen-Quest

Ik ben van plan om een nieuwe velomobiel aan te schaffen, maar weet nog niet goed dewelke (het wordt er zowieso eentje van Velomobiel.nl). Er is niks mis met m'n Strada, maar die is intussen al 7 jaar oud en ik wil iets nieuws. 
Met Jan E. had ik afgesproken dat ik 'n keertje zijn Quest mocht lenen, dus ben ik gisteren met mijn Strada naar Zonhoven gefietst en ben ik met zijn Quest teruggekomen. Onze velomobielen zijn op een paar maanden na even oud en ze hebben allebei een spanzit, ideaal om te vergelijken. 


 Leen-banaan ;-) 

Op de terugweg van Zonhoven viel mij al op dat de Quest sneller rijdt dan mijn Strada en ook langer z'n snelheid houdt als je stopt met trappen. De trapas stond iets te ver naar voren en ik kwam met mijn rechtervoet ook tegen de voorkant van het trapgat, maar ik kon toch met dezelfde moeite een km of 5 à 6/u sneller rijden. En dan liggen er nog niet eens snelle bandjes onder (Marathon, +?). Wel maakt hij meer herrie, maar mijn Strada rijdt dan ook wel opmerkelijk stil.

De grootste uitdaging (nou ja) was vandaag : met de Quest naar het werk. Ik had in het verleden met de Strada al wel eens de bochten ruim genomen om te proberen hoe ik die met de Quest zou moeten nemen, maar je weet het pas écht als je de route ook effectief met een andere fiets rijdt. Dat gaf geen enkel probleem, ik kon alle bochten zonder problemen nemen, dus daar moet ik mij geen zorgen meer over maken. 

Ik ga met Jan nog wel de QuattroVelo testen in Dronten (hij wil eiglijk ook een nieuwe velomobiel), alleen moet dan gekeken worden of er een spanzit in gemonteerd kan worden (de ophanging van de zit is niet helemaal dezelfde). Lukt dat niet, valt de QV al meteen af en zal het kiezen worden tussen de Quest en de Strada. Er moeten nog een paar afwegingen gemaakt worden, maar kwa uiterlijk vind ik de Quest nog steeds de mooiste velomobiel. De Strada verliest het met z'n afgeknipte kont, en de QV bij mij al helemáál met zijn kattekont. Maar dat is uiteraard allemaal puur persoonlijk. 

Het gekke is wel : Jan zou als hij een nieuwe velomobiel kiest, er liefst eentje hebben met open wielkasten voor het onderhoudsgemak, voor mij speelt dat nu juist minder rol. Toen ik 7 jaar geleden een opvolger voor de Alleweder zocht, wilde ik er ook absoluut één met open wielkasten. De Strada kwam dus net op tijd op de markt (een paar maanden voor mijn Quest zou zijn geleverd). Maar als ik terugkijk is dat onderhoud aan de voorwielen (lekke banden, remmen, schoonmaken, ... ) zo miniem geworden, dat ik het eiglijk geen argument meer vind. Dus nu hoeft het niet meer persé van mij ....

Hoe dan ook : welke velomobiel het ook wordt, de grootste uitdaging zal zijn, hoe-ie eruit moet zien. Dáár moet ik nog eens flink over nadenken ....

 

3 opmerkingen:

Piet zei

Velomobiel.nl heeft het snelheidsverschil Quest-Strada berekend op 8% in het voordeel van de Quest. Ook zou het snelheidsverschil tussen Quattrovelo en Quest verwaarloosbaar zijn volgens een bericht op Facebook. Het beste is toch zelf uitproberen. Een nieuwe carbon Quest of Strada weegt standaard zo'n 28-29 kg, maar het is mogelijk daar nog een paar kg af te krijgen tegen meerprijs. Succes met je zoektocht!

Paul van Roekel zei

lijkt me leuk eens een weekje in een Quest rijden...

alleweder3 zei

Strada3,
Mocht je jouw strada eens gaan verkopen, dan heb ik zeker belangstelling!