Sinds ik opnieuw met de Strada rij, heb ik de achterveerpoot al 2 keer moeten verlengen omdat mijn achterwiel tegen de wielkast aan liep. Tenminste, zo klonk het althans tijdens het freewheelen. Na een paar dagen niks meer gehoord te hebben, dacht ik dat het probleem door het verlengen van de veerpoot opgelost was, maar daarstraks onderweg naar huis hoorde ik het wiel ineens opnieuw aanschuren. Grrrr !
De achterband is een 60mm band, maar dat is tot op heden nog nooit een probleem geweest. Ik had al verschillende keren in de wielkast gekeken, maar noch in de wielkast, noch op de band kon ik sporen vinden waar de band ergens zou raken. Wel zag ik vandaag toen ik met de zaklamp in de wielkast keek, een hele hoop aangekoekt zand zitten. Nadat ik de band had verwijderd, ben ik met een lange dunne vijl gaan peuteren en krabben. En eerlijk gezegd schrok ik toch van het resultaat :
Een aardige hoop ! Gewogen heb ik het niet, maar het was toch een flinke hoeveelheid die uit de wielkast tevoorschijn kwam. Morgen opnieuw naar het werk en hopelijk is het aanlopen hiermee verholpen ....
DF 282
4 uur geleden
2 opmerkingen:
Dat is een forse hoeveelheid! Ik schat dat het al gauw 800 gram is. Deze hoeveelheid haal ik ook 2 keer per jaar uit de wielkast van mijn Quest. De voorwielen willen ook weleens zo'n hoeveelheid vasthouden. Het lijkt erop dat meerdere veloteurs het schitterende voorjaarsweer aangrijpen om de wielkasten schoon te maken. En zelfs bij een Strada blijft er in de voorwielkast ook het nodige zitten.
Succes!
Bij mij was de reden om te gaan kijken het aanlopen van het achterwiel. Toen ik met de zaklamp in de wielkast keek, schrok ik toch wel over de hoeveelheid aangekoekt zand. Ik moest op bepaalde plaatsen flink steken en schrapen om sommige stukken los te krijgen.
Bij de voorwielkasten is dat makkelijker omdat je daar -bij de Strada tenminste- meer zicht hebt. Daar hangt bijlange niet de hoeveelheid zand die uit de achterste wielkast kwam ....
Een reactie posten