dinsdag 1 oktober 2013

Onderdak ....

Ik rij nu al bijna 4 jaar zonder dakje en dat bevalt eiglijk prima. Ik mis alleen héél af en toe een dakje boven mijn hoofd als het erg hard regent, en dat is slechts een paar keer per jaar. In elk geval te weinig om een vaste kap te kopen die honderden euroos kost .... En echt dicht wil ik ook helemaal niet, fietsen betekent voor mij nog altijd dat je minstens nog je hoofd buitengaats houdt. Het Versatile dakje wil ik nog overwegegen, maar om daar ook meteen + 200€ voor neer te leggen ....

Het toeval (?) wil dat ik afgelopen week mijn Raptobike naar Jan E. heb gebracht, want die gaat er een gaaszitje op montereren. En wat had Jan bij zijn Quest in de garage liggen ? Jawel, een Versatile dakje ! Had hij ook een tijdje geleden gekocht, maar hij vond het toch maar niks. En .... ik mocht het gerust eens meenemen om uit te testen. En als het mij wel bevalt, mag ik het voor een prijsje hebben. Ik heb geen seconde getwijfeld en het dakje mee naar huis genomen. Nu zat ik helaas vorige week "ziek" thuis met een ontstoken kuitpees, waardoor ik niet mocht fietsen. Sinds vandaag weer naar het werk met de fiets, dus het dakje gaat erop !


Jan had zelf al het één en ander veranderd (lees : verbeterd). Zo heeft hij bvb zelf alu beugeltjes gemaakt die onder de spiegelarmen geklemd kunnen worden. Daar kunnen dan de voorste beugels van het dakje aan bevestigd worden zonder dat er moet worden geboord of geplakt. Jammer genoeg staan de spiegeltjes op mijn Strada dichter bij elkaar dan die bij Jan op zijn Quest, want ik kan de alu beugeltjes niet gebruiken. Vooraan heb ik het nu met tiewraps aan de spiegelarmpjes vastgemaakt. Zo kan het ook nog draaien om te kantelen bij het in -en uitstappen. Ik ben eens benieuwd !


4 opmerkingen:

Mark zei

Als ik opnieuw moest kiezen zou ik denk ik ook voor het versatile dakje kiezen. De dichte racekappen zijn wel fijn als het echt koud weer is maar als het puur om regenbescherming gaat is het een beetje overkill. De keren dat het jaarlijks echt zo hard regent dat je een dakje wil hebben naast je schuimdeksel is echt op 1 hand te tellen. Bovendien kent zo'n racekap ook wel de nodige nadelen bv bij verkeerslichten waar geen lusdetectie aanwezig is en het feit dat het wel heel snel warm is in zo'n ding, ze beslaan etc. Ik ben blij dat ik er 1 heb maar mocht ik ooit een andere velomobiel kopen dan komt er denk ik een versatile dakje op ipv een racekap.

Anoniem zei

Dat bevestigen via die stripjes onder de spiegel is wel een goede optie. Daar ga ik ook eens naar kijken. Zit ook een beetje met zonde om gaten te boren voor die enkele keer dat ik het gebruik. Maar heb het dakje nog van de vorige Vm achter gehouden.

Rij meestal gewoon met een pet op als het regent.

Gerrit zei

Ik ben superblij met mn tourkap , gebruik m sinds aanschaf in september iedere dag en nu is het eronder ook al heerlijk met die koude wind "buiten"

Baron zei

Ik stond ook eerst weigerachtig t.o.v. dichte racekap. Nu zou ik ze niet meer kunnen missen.Versatile dakje is prima voor buien.Je neemt het van onder je zetel vandaan en je zit+- droog.Maar een racekap beschermt me tegen een koud hoofd.Nu al vele snotvallingen bespaart.Ik wist niet dat het me zo goed zou bevallen.Succes!