Niet dat de Strada luidruchtig reed, maar alles wat minder kan is soms meer ;-)
Ik was al langer van zinnens om het kortje stukje kettingbuis tussen de kettingrol en het crankstel te verwijderen, maar had het altijd uitgesteld omdat ik dacht dat de functie ervan 2-erlei was (benen schoonhouden + het slaan van de ketting tegengaan). Nadat ik een mailtje had gestuurd naar Etienne van Emvelomobiel.be en die me had verzekerd dat ik me geen zorgen moest maken, heb ik de kettingbuis verwijderd. Had ik al véél eerder moeten doen, want het scheelt redelijk wat herrie ! Uiteraard moest ik de ketting uit elkaar halen om de kettingbuis weg te halen, maar dat ging ook zonder noemenswaardige problemen. Althans : dat dácht ik. Bij het aanzetten hoorde en voelde ik om de zoveel trappen een luide "kloenk" vooraan, niet goed dus. Dus maar op zoek naar de exacte plaats waar ik de ketting uit elkaar had gehaald. Vanalles geprobeerd, maar niet kunnen terugvinden (ik heb geen ketting met snelsluitingen).
Gisteravond dan maar naar Dilsen-Stokkem gefietst om Etienne naar de ketting te laten kijken. Samen op zoek gegaan en uiteindelijk gevonden : het pennetje bleek niet helemaal in het gat van de buitenschalm (zo heet dat kennelijk -ik het ook moeten opzoeken). Omdat ik zo al 14 dagen had gereden, was het niet meer goed te krijgen en hebben we maar 2 schakels verwijderd.
Ook meteen het kettingwieltje vervangen door een nieuwer (én stiller) model, want het oude originele was na bijna 24.000 km écht wel versleten. En nu rij ik dus nóg een beetje stiller met de Strada !
DF 282
4 dagen geleden
2 opmerkingen:
... en toen heb je natuurlijk gelijk een snelsluiting laten plaatsen door Etienne ;-)
Als het pennetje niet goed in de buitenschalm van de ketting is gedrukt kan de ketting niet goed buigen. Vaak blijft er dan een "knik" in de ketting zitten die telkens op het kettingblad blijft liggen. Door de knik wordt de ketting plaatselijk korter en kunnen de tandjes niet in de ketting grijpen.
Er gaat niets boven een stillere ketting. ook ik moet eerdaags weer aan een nieuw tandwiel onder de zitting, daarna is het weer genieten in stilte.
Veel fietsplezier!
Er zat geen knik in de ketting, daar heb ik wel goed voor opgelet bij het terig in elkaar zetten van de ketting.
Wat betreft die snelsluitingen : die rekken het eerst uit, dus nee bedankt. Mijn eerste ketting was na dik 12.000 km helemaal op. Met de huidige ketting heb ik nu iets meer dan 10.000 km gereden en die blijkt nog wel even mee te gaan ....
Een reactie posten