vrijdag 6 april 2012

Vervelende tik ....

Ik heb al gedurende enkele weken een vervelende tik in het achterwiel. Het geluid is wel degelijk afkomstig van het achterwiel, maar van waar dan ?
Aan de aandrijving ligt het niet, want de tik is er ook wanneer ik de pedalen stil hou. Het gekke is dat het getik helemaal verdwijnt als ik een bocht naar links neem, draai ik naar rechts, dan wordt het net luider. Soms is het getik helemaal weg, soms is het er de hele tijd.

Ik heb de spaken al eens nagekeken, maar er zijn er geen kapotte en ook de spanning is nog goed. Het achterwiel heb ik ook al eens laten zakken om na te kijken of er toch geen bouten loszaten van de achteras, maar dat was ook niet het geval. Het achterwiel zelf zit ook goed vast, er is geen speling op de as. Blijft -met mijn beperkte kennis- alleen nog de lager over, maar zou het getik er dan niet altijd moeten zijn ? Als het de lager zou zijn, hoef ik me volgens Ymte geen zorgen te maken dat het wiel zou blokkeren of zo, maar toch ben ik er niet echt helemaal gerust in. Lekker fietsen doet het écht niet, met dat aanoudende getik achter je rug ....

4 opmerkingen:

Robert-Jan zei

Hoi,

Ga er maar vanuit dat het je lagers zijn. Ik had precies hetzelfde probleem. Na het vervangen van de lagers was het vervelende geluid weg.

Succes!

Robert-Jan

Unknown zei

Tja, herkenbare problematiek. Ik ben net weer zo geluidsarm met m'n Quest als ik me niet meer kan herinneren. Net nieuwe achterlagers en vandaag een nieuw freewheel. Het resultaat is verbluffend, echt weer stilte. Overigens, ook het kettingwiel van Wim Schermer gemonteerd, scheelde ook meer dan ik had verwacht.

Het heeft bij mij ook een tijd met steeds toenemende geluidjes geduurd, voordat ik echt actie heb ondernomen; des te meer tevredenheid nu.

(Dit is geen aanbeveling om in het wilde weg nieuwe onderdelen te monteren, ik reed met 2 lagers waar er 3 moesten zitten en de vrijloop was echt stuk. Beide na ong. 50 000 km dus het mocht wel een keer)

Succes.

Anoniem zei

Bij mij tikken er losgeraakte spaken.

En piepen doen ze ook een per omwenteling, ter hoogte waar ze elkaar kruisen kunnen ze door de speling langs elkaar schuren.

stradaatje zei

Er staan nog maar nét 17.000 km op de teller, is dat niet wat vroeg om al de lagers te moeten vervangen ? En kan dat bij de "normale" fietsenmaker of moet je daarvoor naar Dronten ?