vrijdag 20 april 2012

Garmin Montana gps

Na lang wikken en wegen ben ik dan vandaag toch eindelijk tot de aankoop van een gps overgegaan. Ik was de afgelopen weken al een 3-tal keer in de Waypoint winkel in Vessem geweest om enkele modellen "live" te bekijken. Omdat de nieuwe gps naast het fietsen ook op de motor/motorscooter zal gebruikt worden, was naast de afleesbaarheid van het scherm ook de duur van de batterijlading van belang. Zo kom je bij Garmin vanzelf bij de outdoor reeksen terecht. Die werken allemaal met penlights en gaan >10u mee. Alleen vielen de schermpjes ervan mij zo tegen, niet alleen kwa grootte, maar ook kwa resolutie. Misschien ben ik verwend door de NUVI 255W waarmee ik al 2 jaar op de motor rij, in elk geval voelde ik er niks voor een paar honderd euro uit te geven voor een Dakota of Oregon met 'n priel schermpje dat je amper kunt lezen in zonlicht. Dus maar door de zure appel gebeten, m'n bij elkaar gefietste spaarcentjes bij elkaar geschraapt en dan toch maar voor de Montana 600 gegaan. Even groot scherm als de referentie voor motornavigatie ZUMO 660, alleen beter afleesbaar en lekker lang meegaand op de (verwisselbare) batterij. Er meteen een RAM-houder bijgekocht die zowel op de motor als op de fiets kan worden gebruikt én uiteraard nog de City Navigator kaart, want een outdoor gps wordt meestal zonder kaart verkocht. Over de fietskaarten van Garmin heb ik wat teveel negatieve dingen gelezen om daar ook meteen geld tegenaan te gooien, ik zocht me eens wat meer te gaan verdiepen in de Openstreetmap. 

Het enige wat ik nog moet uitdokteren is de plaats voor de Montana in de Strada. Wim S. heeft hem mbv. klittenband bovenop z'n stuur gemonteerd, dat is voor mij geen optie omdat de gps dan niet meer in de houder voor de motor en andere fietsen past. Ik denk dat ik de Montana ga monteren op de rechterwielkast, alleen nog bekijken hoe dat het beste kan.   

6 opmerkingen:

Paul van Roekel zei

Als je op deze pagina kijkt http://mooigeelisnietlelijk.blogspot.com/2012/01/zefal-moet-wijken-voor-lowepro.html , op de onderste foto zie je daar in de linkerbovenhoek een beugel op de rechterwielkast zitten.

Dat heeft Velomobiel.nl er voor mij opgezet. Mogelijk is dat ook iets voor jou....?

stradaatje zei

Maarten Sneep heeft kennelijk hetzelfde in zijn velomobiel : http://www.flickr.com/photos/28398992@N04/sets/72157625626192956/
Ik hou het in gedachten !

Wim Schermer zei

Hi Paul,
Ik heb jarenlang mijn GPS op de wielkast gehad.
Dat is buitengewoon vervelend als de zon schijnt. Dan kijk je met sterk gediafragmeerde pupillen in een donker gat en zie je dus ..... niks.
Met de GPS op het stuur is dat veel beter. De GPS wordt goed verlicht door het daglicht en meestal kan de achtergrondverlichting zelfs uit.
Dat ik klittenband gebruik op de achterkant is juist. Dat zit uitsluitend op het batterijdekseltje. Zou je voor de motor een GPS zonder klittenband willen gebruiken, koop je toch gewoon een extra los batterij dekseltje.
Mogelijk ten overvloede, de bevestiging staat hier:
http://wimschermer.blogspot.com/2010/05/gps-weer-op-stuur.html
Groeten,
Wim

Anoniem zei

Ik heb mijn gps navigatie gewoon met brede klitteband op de rechterwielkast zitten. Werkt prima.

Arjan

Gerrit zei

En als je hier kijkt http://blauwemango.blogspot.com/2011_09_01_archive.html dan zie je dat ik een beugeltje gemaakt heb van rvs waar ik de originele houder op gemonteerd heb , als je een tweede houder hebt is het prbleem ook opgelost.

stradaatje zei

Het batterijdeksel van de Montana staat lichtjes bol, dus niet zo geschikt om op een vlak oppervlak te klitten. Ik weet trouwens ook niet of dat al los te krijgen is.
De fietssteun van GARMIN heeft een nagenoeg identiek oppervlak maar is echt vlak, dat geeft mogelijk een betere bevestiging. Ik zal eens gaan informeren ....