dinsdag 25 januari 2011

De ligfiets in de media

Wij zijn al jaren lid van Touring-Wegenhulp (soort van ANWB) voor de pechverhelping voor de auto. Als lid ontvang je om de 2 maanden het tijdschrift Touring Explorer waarin hoofdzakelijk wordt bericht over -hoe kan het ook anders- autoos. Nu stond er in het laatse nummer een opmerkelijk artikel, getiteld Anatomie van de nieuwe voertuigen met daarbij de afbeelding van wat wel wat weg heeft van een (elektrische) velomobiel : 


Toen het me bij het lezen van het artikel duidelijk werd dat er over de ligfiets en de velomobiel werd geschreven, was ik aanvankelijk aangenaam verrast. Tenslotte lees je niet elke dag iets over je favoriete vervoermiddel in een automagazine. Totdat ik het artikel had doorgelezen : 


En naast deze tekst stond dan nog de volgende afbeelding :


Dat is er natuurlijk over ! Een velomobiel waar de wetgever moeite mee heeft ? Velomobielen die de bocht uitvliegen ??? Wat een onzin allemaal ! Bijkomende ergernis was dan nog dat in hetzelfde nummer de hoofdredactrice het in haar inleidende collumn had over de persberichten van het B.I.V.V. (Belgisch Instituut voor de Verkeers Veiligheid) ivm winterbanden op de auto. Kort samengevat komt het erop neer dat ze het BIVV (dat de doeltreffendheid van winterbanden in twijfel trekt en verkondigt van beter je snelheid en afstand tot je voorligger in de winter aan te passen) verwijt van een ongelukkige uitspraak te doen. Ze eindigt haar column met : "Beter eerst even nadenken voordat men een bericht de wereld instuurt!"

Ja hallo, daar moest ik natuurlijk op reageren ! Ik had de pagina's al ingescand en op het forum van de Gentse Liggers gezet. Daar wist iemand te achterhalen dat de auteur van het artikel (Gerry de Mol) eigenlijk een soort van eenvoudskunstenaar is. In hoeverre dat die ervaring heeft met velomobielen mag Joost weten, op z'n website vind ik er in elk geval helemaal niks over terug. 

Ik heb uiteraard een mail naar zowel de redactie als naar de hoofdredactrice gestuurd, eens benieuwd wat voor reactie ik daarop ga krijgen. Als ik al reactie zal krijgen, uiteraard ....

Update : tot mijn grote verbazing bleek ik vanmorgen (woensdag) al een reactie te hebben ontvangen in mijn mailbox naar aanleiding van mijn reactie op het artikel. Die verbazing werd echter nóg groter toen ik de inhoud van de mail had gelezen : 

Beste sportieve lezer,
Dank voor uw reactie, onze interesse is gewekt.  U heeft het ons heel duidelijk gemaakt, wij hebben een bocht gemist en willen dit goedmaken met een reportage omtrent velomobielen.  U lijkt mij heel goed op de hoogte te zijn, zou u eventueel onze redacteur willen ontmoeten en hem wegwijs maken in dit thema? 
vriendelijke groet

Kijk eens aan, daar had ik dus helemaal niet op durven hopen ! Het ziet ernaar uit dat er mogelijks alsnog een soort van rechtzetting in het tijdschrift zal komen. We zullen er eens werk van gaan maken se ! Wordt vervolgd !!!