zondag 26 september 2010

Naar Dronten ....

Gisteren ben ik met de Strada naar Dronten gereden. De achterveerpoot moest dringend worden hersteld en er waren nog een aantal andere dingen die ik veranderd wil hebben. De Alleweder was in het verleden altijd op een aanhangwagen naar Dronten gebracht, het was dus hoog tijd om zelf eens met de velomobiel naar het noorden van Nederland te rijden !

Aangezien ik geen gps in de fiets heb, had ik de route berekend via de  fietsrouteplanner van de Fietsersbond (de recreatieve versie, want die dekt  heel Nederland). Ik had gekozen voor de combinatie van knooppunten met LF-routes en kwam op een traject uit van 180 km, vertrekkende vanuit Tilburg. Ik weet dat knooppunten rijden niet de kortste en snelste route oplevert, maar vaak kom je onderweg op plaatsen die je anders nooit zou fietsen. Met de afgedrukte lijst met knooppunten en de Landelijke Fietsatlas als reserve ben ik dan gisterochten omstreeks 06.45u vertrokken richting Tilburg. Hoewel ik niet graag met het dekje fiets -zeker niet als het over een lange afstand gaat- ben ik toch maar vertrokken mét. Het regende lichtjes toen ik vertrok, warm was het ook niet echt (toen ik vertrok was het 6° op de buitentermometer) en er stond al wat wind. De buienradar voorspelde de hele dag wind en buien, dus ik ging ervan uit dat ik het dekje wel zou kunnen gebruiken. 

De fietsrouteplanner stuurde me respectievelijk doorheen Tilburg (waar ik deze keer relatief minder moeite had om doorheen het centrum te fietsenen) en zo verder naar Waalwijk, Zaltbommel, Wijk bij Duurstede, via Amerongen verder naar boven tot net voorbij Putten aan knooppunt 38, waar ik de LF 23b kon volgen richting Harderwijk. Pontjes heb ik genomen in Heusden (dat er prachtig bij lag in de ochtendzon) en aan Wijk bij Duurstede. De routeplanner had nog een 3e oversteek voorzien aan knooppunt 32 vlakbij Harderwijk, maar die heb ik niet genomen. Ik ben de LF 23b verder blijven volgen richting Harderwijk, maar dat had ik beter niet gedaan : er was een cyclocrosswedstrijd aan de gang waardoor de LF-route was afgesloten en ik noodgedwongen een stukje door het centrum van Harderwijk moest rijden. Om niet teveel tijd te verliezen ben ik dan maar zo snel mogelijk richting Knardijk gereden om zo op de polder te geraken. Van daaruit naar de N305, om langs Biddinghuizen naar Dronten te rijden. Even voor 16u stond ik voor de poort van de Vliet 6 met net geen 220 km op de teller. 

Of de tocht meegevallen was ? Eiglijk best wel. Het dekje bleek een paar keer echt nodig (vooral toen ik van Harderwijk naar de Polder reed, kreeg ik een volle lading regen en hagel op m'n dak), dus ik had niet voor niks mét gereden.
Ook stond er een flinke wind, wat vooral in Flevoland te merken was. 
Natuurlijk ben ik een paar keer verkeerd gereden, wat in bepaalde gevallen wel aan mezelf zal hebben gelegen. Het viel me op dat de grootte en plaatsing van de knooppuntenbordjes sterk verschilt van provincie tot provincie. In de meeste gevallen staan de knooppunten duidelijk zichtbaar op witte bordjes op paaltjes vermeld, maar op sommige plaatsen staan ze ook alleen maar in verkleinde versie op een klein houten paaltje, wat het iets moeilijker maakt om vlot te kunnen rijden. Zo heb ik in het begin een paar knooppunten gemist omdat ik tevergeefs naar een groen cirkeltje met daarin het knooppuntnummer zocht en een overzichtsbord passeerde dat tevens een knooppunt bleek te zijn. Ook zijn sommige provincies nogal karig met hun bordjes en is het vaak gokken of je nog in de goeie richting rijdt. Ervan uitgaan dat zolang je op een kruispunt geen bordje tegenkomt je rechtdoor moet blijven rijden, blijkt meestal correct te zijn.

Ook blijken er flink wat knooppunten bijgekomen te zijn die niet in de Landelijke Fietsatlas zijn opgenomen (die van mij is van 2008). Dat in combinatie met het ontbreken van op elkaar volgende knooppunten van de routeplanner maakte dat ik iets teveel keer naar mijn zin uit de Strada moeten stappen om op de overzichtsbordjes te gaan kijken hoe ik verder moest (alhoewel ik moet toegeven dat er best wel flink wat overzichtsborden staan onderweg  -gelukkig maar!). Dat levert niet alleen tijdverlies op, maar het voortdurend in -en uitstappen is op den duur ook behoorlijk irritant. 
Om te eten ben ik 2 keer gestopt, over het aantal keren dat ik de Strada uit moest om te plassen zullen we het nu maar even niet hebben ;-). 
Over het algemeen vond ik de route best wel mooi en op een paar uitzonderingen te na, zeker de moeite. Slechts een paar keer werd ik echt doorheen een centrum gestuurd om daarna weer op dezelfde hoofdweg uit te komen als ik het centrum was binnengereden (zoals bvb van knooppunt 64 naar 65 in Buren), maar dat neemt niet weg dat je onderweg heel wat mooie stukken te zien krijgt.

Eenmaal aangekomen in Dronten bleek alleen Theo aanwezig te zijn. Toen we aan het bespreken waren wat ik allemaal wilde laten uitvoeren, bemerkte hij dat 1 van de boutjes van het alu plaatje van de stoelbevestiging rechts vooraan was verdwenen en het plaatje nog maar met 1 boutje vastzat. Vermoedelijk is dat onderweg losgetrild en eruit gevallen. Gelukkig heeft het gehouden totdat ik in Dronten was, want ik had er onderweg echt niks van gemerkt ....

Het lijstje van wat zal worden aangepast : 

- de achterveerpoot (eindelijk) in orde maken
- grote trommelremmen
- een rode reflectiestrip achteraan die niet zo breed is
- een lichtclaxon (om met de koplamp te kunnen flikkeren)
- 2 extra stop-led's,

De sporing ed. zullen automatisch worden nagekeken en vermoedelijk zal de Strada tegen het eind van volgende week klaar zijn, want volgens Theo kan het allemaal op 1 dag in orde gemaakt worden. Ik ben eens benieuwd ....

Geen opmerkingen: