maandag 20 september 2010

Antwerpenautovrij.be

Gisteren 19 september was het autovrije zondag in België. In een dorp zoals het mijne merk je daar niks van, maar in de grootsteden zoals bvb Brussel en Antwerpen doen ze wat meer moeite. Antwerpen had zelfs een speciale website aangemaakt om de autovrije dag aan te kondigen en het programma zag er best aardig uit : een deel van de binnenstad zou autovrij zijn met tal van activiteiten. Eén daarvan was het uitproberen van ligfietsen, een reden om eens naar 't Stàd af te zakken. 

Gisteren rond een uur of 11 vertrokken via het jaagpad. Dat is niet de kortste weg naar Antwerpen, maar wel de meest eenvoudige : je volgt gewoon het kanaal tot in Schoten en dan via de vernieuwde brug van de Noorderlaan naar de kaaien. 
Er stond flink wat wind maar de buienradar gaf zo goed als geen neerslag aan, dus kon ik zonder dekje rijden. Ongeveer 1,5u later reed ik de brug van de Noorderlaan over. Aan de Rijnkaai was het drukte van jewelste, want daar begon de autovrije zone en wilde natuurlijk iedereen z'n auto nog parkeren. Via een plannetje dat ik van de website had gehaald, slalomde ik vervolgens tot aan de Tolstraat, waar de Ligfiets met enkele ligfietsen stond opgesteld. Tot mijn grote verbazing hadden die nog 2 BikeE's bij, een Amerikaans merk dat al enkele jaren geleden overkop is gegaan. Ik heb zelf enkele jaren zo'n fiets gehad en er met veel plezier op gereden ....

Hoewel het testparcours ook middenin de autovrije zone lag, reden er toch nog best wel veel auto's door de straten. Ik kan me voorstellen dat je in een binnenstad als die van Antwerpen niet kunt voorkomen dat iemand z'n wagen toch nog gebruikt, het blijft toch jammer dat sommige mensen zelfs niet voor 1 dag de auto kunnen laten staan. Het was in elk geval onzettend hinderlijk, vooral voor die mensen die voor de eerste keer een ligfiets kwamen uitproberen. Afijn, na m'n boterhammen te hebben opgegeten en wat bijgekletst te hebben met zaakvoerder Manu, ben ik rond 14.30u terug huiswaarst vertrokken. Onderweg naar de kaaien kruiste ik de optocht van Ademloos (een actiegroep die tegen het veelbesproken BAM-tracé van de Oosterweel verbinding strijdt), waar ik door verschillende mensen werd gevraagd om mee in de optocht te rijden. Daar had ik écht geen zin in en ik ben dan ook zo snel mogelijk terug naar de Noorderlaan gefietst. Van daaruit was ik weer snel op het jaagpad richting Turnhout. 

Het jaagpad zelf lag er schandalig slecht bij. Het was al een tijdje geleden dat ik nog eens naar Antwerpen was gefietst, maar de toestand is er echt alleen maar op verslechterd. Op bepaalde stukken kon ik zelfs geen 35km/u rijden omdat de Strada zo heen -en weer werd geschud. Op verschillende plaatsen stonden splinternieuwe waarschuwingsbordjes voor het slechte wegdek, kennelijk bestaat daar wel een budget voor. Alsof je als fietser bordjes nodig hebt om te merken dat je op een slecht wegdek rijdt !!!



2 opmerkingen:

Anoniem zei

Die bordjes staan er dan ook om een andere reden: het is een manier om de verantwoordelijkheid te verschuiven van de wegbeheerder naar de weggebruiker. "De Parade van de Paraplu's" noem ik dat in mijn boek 'De File Voorbij'. Het fenomeen is een rode draad in onss mobiliteitsbeleid.

stradaatje zei

Vertel mij wat ! Zolang de verantwoordelijken zich nog altijd per auto laten vervoeren ipv ook met de fiets te forensen, zal er geen bal veranderen. Ik heb de Dienst Scheepvaart een kwade mail gestuurd ivm de hier aangehaalde materie, maar zoals verwacht geen reactie gekregen ....