woensdag 21 oktober 2009

Retourtje Dronten

Gisterenochtend heel vroeg opgestaan om met het stoeltje, de bevestigingen ervan en het schuimdekje naar Dronten te rijden (van het dekje was er al een bevestigingslint losgekomen). Om 07.45u kwam ik daar -samen met Allert trouwens- aan. Even later arriveerden ook de rest van Velomobiel.nl en kon Theo beginnen met de verbouwingen. Het lint werd weer snel terug aan het dekje geklonken en konden ze zich met het zitje bezighouden. Het werd al snel duidelijk dat er een nieuwe bevestiging voor de achterkant moest worden gemaakt, omdat het stoeltje anders niet ver genoeg naar achteren kon. Theo zaagde en vijlde, Allert laste alles aan elkaar. Deze keer werd het gootje waar de bovenste beugel in moest hangen, tegen de bevestiging geplaatst. Daarna het stoeltje in de aanwezige Strada gemonteerd en kon ik passen. Dat zat dus prima, net niét tegen de achterste rand. Kon ik eindelijk ook eens met mijn hoofd tegen het hoofdsteuntje leunen.


Wat de bevestigingen aan de wielkasten betrof, was alles vlug opgelost, want de originele bevestigingen die ook in de Quest worden gebruikt, bleken prima te voldoen. Bleef het stoeltje zelf nog over ....


De onderste beugel van het stoeltje bleek al te zijn uitgesleten door het kettingwieltje dat er in had gehapt. Ik had toen ik eergisteravond het stoeltje uit mijn Strada verwijderde, een hoopje grijs stof aangetroffen in de buurt van het wieltje, nu wist ik dus ook waar het vandaan kwam .... Ter hoogte van het kettingwieltje werd in de beugel netjes een V uitgezaagd, een aluminium dekplaatje op maat geknipt, geplooid en vervolgens gelast.


Het volgende probleem was de 2e beugel, want die duwde tegen het beschermkapje van de ketting (dat hoger wordt naar de achterkant toe). Na wat overleg werd er gewoon een stukje tussenuit gezaagd. De eindjes van de afgezaagde stompjes werden vervolgens platgeslagen en verbonden met een aluminium plaatje dat Allert er weer netjes tussenlaste. Daarna werd het stoeltje nog eens in de Strada geplaatst en bleek alles vrij onder de stoel door te kunnen bewegen. Operatie gelukt !





Het klinkt allemaal simpel, maar ze zijn er toch een hele voormiddag mee bezig geweest om de zit passend te krijgen. Ymte benadrukte nogmaals dat dit toch wel écht de enige velomobiel is die met een ICE-zitje geleverd wordt. Voor diegenen die zich geroepen voelen om het zelf te proberen, ik denk dat de bovenstaande fotoos duidelijk genoeg zijn.
Rond de middag kon ik dan terug naar huis rijden, met een nieuw lang stukje kettingbuis (een kort stukje samen met een nieuwe kettingrol waren onderweg met de post) en de enige echte Strada-sticker.

Deze voormiddag ben ik dan zelf maar verder gaan knutselen. Het kettingwieltje vervangen was op zich geen probleem, alleen heb ik er méér dan 1u over gedaan vooraleer ik het asje terug op z'n plaats had (wat misschien wel meer zegt over mijn twee linkerhanden dan wat anders). Het asje zit langs beide kanten onderaan vast met een boutje en het komt nogal nauw hoe het asje voor de gaten ervan komt zitten. Nadat ik al de schroefdraad van één van de boutjes had beschadigd door wat teveel kracht te gebruiken, ben ik wat voorzichtiger tewerk gegaan. Na veel gepruts en gevloek is het dan uiteindelijk toch gelukt en draait het nieuwe wieltje zoals het hoort. Nadien was de trapas aan de beurt. Aangezien het stoeltje zo'n 6,5cm meer naar achteren is gekomen, moest de trapas natuurlijk ook naar achteren. Na ook het nodige gepruts en gevloek toch maar even de fietsdokter opgebeld, die me vertelde dat je de klembeugels van de trapas volledig moet verwijderen om de as te kunnen verschuiven. Dit bleek inderdaad ook zo te zijn. Na een keer of 3 de as te hebben verplaatst, zit-ie nu ongeveer wel waar die hoort te zitten. De rit naar het werk bleek de beste totnogtoe te zijn, alleen zit de schakel die ik heb opengemaakt om de nieuwe kettingbuis te kunnen plaatsen, nog niet goed, want tijdens het trappen trapte de ketting om de paar trappen "door". Dat moet ik morgen dus nog even nakijken en verbeteren.

Geen opmerkingen: