maandag 26 oktober 2009

Eerste indrukken ....

Intussen hebben we al 240km op de teller staan. Op zich niks spectaculairs natuurlijk, maar toch al wel voldoende om een paar (voorlopige) conclusies te trekken.

De Strada is sneller dan ik had verwacht. Ik had verwacht dat het snelheidsverschil met de Alleweder met versnellingsnaaf iets van een 2 à 3 km/u zou zijn, maar dat blijkt eerder iets van een 4 à 5 km/u te zijn. Met dezelfde inspanning waarmee ik met de Alleweder 30km/u op de teller toverde, rij ik nu 34 - 35km/u. Dat is natuurlijk mooi meegenomen. Echt voluit ben ik nog niet gegaan, omdat de trapas nog niet helemaal 100% op z'n plaats staat, maar dat komt nog wel.
Het schuimdeksel is een flinke stap terug vergeleken met het zeiltje bij de Alleweder. Ik wist van tevoren wel dat het flink warm zou zijn onder het deksel, maar waar ik minder bij had stilgestaan, is het meenemen ervan. Het deksel onder de neus schuiven, lukt niet omdat ik er dan met mijn knieën tegenaan kom bij het trappen. Op de handleiding van de Quest kun je lezen dat je het deksel ook kunt oprollen (maar niet te lang, omdat het anders z'n vorm verliest), maar dat lijkt me ook niet echt handig. Volgens Ymte zijn er wel meer mensen die hun deksel niet vooraan in de neus kunnen stoppen om dezelfde reden.
In elk geval : het zal nog flink wat kouder (natter?) moeten worden eer ik het deksel ga gebruiken.
De afwerking van de binnenkant van de body zou beter kunnen. Hiermee bedoel ik dat er teveel scherpe uitstekende stukjes carbon aan de binnenkant zitten. Ik heb al verschillende sneetjes in mijn vingers van oa. het losmaken van de onderkant van het deksel, het verwijderen van de kettingbescherming ed., dat zou toch niet mogen. Ik weet niet of het een kwestie van slordigheid is of niet, maar van een rijwiel in deze prijsklasse zou zoiets niet mogen, vind ik.

De Strada is ook flink wat luidruchtiger binnenin dan de Alleweder (langs buiten niet, want vrouwlief hoort me nu pas als ik onze straat indraai; vroeger hoorde ze me met de Alleweder al 2 straten verder aankomen). Dat heeft uiteraard met het materiaal van de body te maken, maar de eerste keren dat ik over het jaagpad reed dat vol eikels lag, schrok ik me te pletter als er een eikel opsprong en tegen de body ketste, wat een herrie ! Ook takjes ed. die tegen de body komen, veroorzaken meer lawaai, maar niet zo dat het hinderlijk is. Het was alleen even wennen in het begin.

Wat dan weer wel onzettend hinderlijk is, is de rammel die achtering de Strada zit. Bij elke oneffenheid (en die zijn er een hoop, geloof me!) klinkt het alsof er een losse schroef of knikker achterin de staart ligt. Uiteraard ligt er niks los in (dat had ik op dag 1 al nagekeken), maar wat dan ? Jonathan A. stelde voor om de beschermkap van de aandrijving los te maken en te kijken of de versnellingskabel van de derailleur toch niet tegen de kast kwam, maar dat is ook niet het geval. Pas toen ik de Strada liet stuiteren terwijl de beschermkap eraf was, kon ik het geluid achterhalen : het is de kettingbuis van de teruglopende ketting die tegen de body slaat. Deze ligt in het gootje helemaal onderin en moet heen -en weer kunnen bewegen om de achterderailleur te kunnen volgen wanneer deze verschuift. En elke keer wanneer deze tegen de rand van het gootje komt, hoor je een irritant geluid. Ik moet nog wel een proefritje maken met een gefixeerde kettingbuis achterin om 100% zekerheid te hebben dat dit de herrie veroorzaakt, maar ik ben vrij zeker dat dit alle ellende veroorzaakt.
Wim Schermer heeft het er op zijn blog ook al over gehad, ik geloof dat de Quest en de Strada vergelijkbaar zijn kwestie terugloop. In elk geval : dit moet anders, want dit gerammel achterin ontneemt elk fietsplezier. Misschien valt het op te lossen door in de goot (en op de kettingbuis ?) zacht klittenband te plakken, dat zal ik -evt. in overleg met Dronten- nog moeten uitproberen.
Je zou bijna de indruk krijgen dat ik spijt heb dat ik nu met een Strada rij, maar dat is -gelukkig- niet zo. De Alleweder zit nog héél vers in m'n geheugen en dan is het maar al te logisch dat ik de Strada daarmee vergelijk. Afgezien van het gerammel achterin en het schuimdeksel vind ik het een flinke stap voorwaarts. De tijd zal het leren ;-)

Geen opmerkingen: