zondag 9 juli 2017

Fietsvakantie 2017

Eerder dit jaar werd afgesproken waar we dit jaar naartoe zouden gaan. Ivo Q. heeft altijd al naar Texel willen gaan en was daar nog niet geweest, dus dat werd de bestemming van dit jaar.

Mijn Garmin Montana GPS was enkele weken geleden tijdens een motorvakantie in Frankrijk kapot gegaan (knopje aan/uit was afgebroken). Volgens de technische dienst van Garmin kon dat niet meer hersteld worden, maar ze deden wel een voorstel : als ik mijn Montana inruilde, kreeg ik zo'n gerefurbishede Montana ervoor terug, met al mijn kaarten op en 1 jaar garantie, mits een beetje opleg. Hier ben ik op ingegaan, maar de levering ervan kon tot 5 weken duren. Gelukkig mocht ik van Waypoint in Vessem, waar ik de Montana had gekocht, het demotoestel lenen voor de fietsvakantie, zodat ik niet zonder zat. Topzaak ! 

Net zoals afgelopen jaar waren er weer fietsers en watjes. De fietsers reden vorige week zaterdag met de fiets naar Dronten om daar de fietsvakantie te beginnen, de watjes reden zondagochtend met de auto met daaraan de aanhangwagen met daarop de fietsen om zo de fietsvakantie te beginnen. 

Vorige week zaterdag was een natte dag, al viel de meeste regen in de voormiddag. Net voorbij de Utrechtse rug had ik een lekke band, alwéér rechts vooraan (kan me niet herinneren dat ik de laatste jaren een andere lekke band heb gehad). Rond de middag kon het dekje er zelfs af en rond een uur 15u stond ik voor de poort van Velomobiel.nl. Mark C. stond daar al met zijn Quattrovelo, die heeft intussen al 12K op de teller staan ! Die moest een paar aanpassingen laten uitvoeren. Zelf wilde ik 2 nieuwe binnenbandjes met van dat antilekprut in, want ik rij nog steeds met Shredda's. Die zaten al dik boven de 10K, maar waren volgens Allert nog niet op dus konden ze blijven liggen. 

Zoals elk jaar had Mark C. de routes van tevoren berekend en doorgestuurd, al wat we moesten doen was volgen. Alle overnachtingen werden dit jaar weer bij mensen die aangesloten zijn bij Vrienden op de Fiets gedaan, en dat is zoals gewoonlijk weer goed bevallen. 


Zondagochtend (nou ja, óchtend ...) konden we rond 10.45u vertrekken richting Texel. Overnachten deden we in Den Burg. 


Maandag terug met het veer om zo richting Friesland te rijden. Op de afsluitdijk kwamen we nog een Bekende Ligger tegen : Pé Koomen. Natuurlijk stoppen en plaatjes maken, en dan weer verder. Overnachten werd gedaan in Stiens.


Dinsdag fietsten we naar de provincie Groningen, waar we bleven slapen in Appingedam. 


Woensdag ging het richting Ter Apel.


Donderdag sliepen we in Hardenberg en vrijdag waren we weer terug in Dronten. De watjes vertrokken vrijdag al terug met de auto naar huis, Mark C. en ik bleven nog een nachtje in Dronten slapen en zijn zaterdag terug naar huis gefietst. Zowel mijn heen -als terugrit had ik weer via de routeplanner van de Fietsersbond.nl gedaan en dat is me uitzonderlijk goed bevallen.
 

Het weer zat uitermate mee : op een uurtje motregen 's ochtends bij vertrek in Appingedam na, hebben we de hele week stralend weer gehad. De temperatuur liep geleidelijk op tegen het weekend, eiglijk heel de week ideaal fietsweer gehad. 


Hele mooie dingen gezien, Nederland is en blijft een mooi land. Ook grappig hoeveel plaatsen er in Nederland bestaan die we ook in België kennen ....


Al bij al weer een hele leuke week gehad in aangenaam gezelschap, meer moet dat voor een mens niet zijn :-)






3 opmerkingen:

CV zei

Telt die fietscomputer op eigen houtje de plaspauzes mee als gestopte tijd? Of moet dat handmatig?

Een max van 90; netjes hoor

De Bobslee zei

Leuk verslag, zo te lezen een prima weekje gehad!

Anoniem zei

Wat leuk dit te lezen. En super dat jullie dit samen zo kunnen doen.

Ik ben toekomstig lig fietser en heb in mei een QV besteld. (Kjeld sloot)

En Adri. Ik heb jou QV in onderdelen zien staan toen ik de proefrit had.