maandag 17 november 2014

Nieuwe shifters - deel 2

Een paar weken geleden heb ik nieuwe SRAM XO shifters gemonteerd in de Strada. Intussen al wat km's gereden, maar echt fijn schakelen achteraan was er totnogtoe niet bij. Een paar keer de kabel losgemaakt en terug vastgemaakt, ontelbaar aantal keren bijgedraaid met dat regelding aan de shifter zelf, maar de achterderailleur bleef maar kransjes overslaan. Meestal werd de 3e of de 5e versnelling overgeslagen. Ik begon het dik beu te worden en omdat de velomobielende mens niet tegelijk kan trappen en bijregelen vandaag maar terug naar de fietsenmaker.  Die heeft een fietstakel wat het makkelijk maakt : alleen het kontje omhoog terwijl ik erin zit, dan kan ik trappen en hij bijregelen.


Wat we ook probeerden : de derailleur blééf achteraan maar overslaan. Ik was in de veronderstelling dat de derailleur ook van SRAM was, maar dat blijkt na enig speurwerk een Shimano Deore te zijn. Volgens hem ligt het daaraan, volgens mij niet. Hij stelt nu voor om de Shimano derailleur te vervangen door eentje van SRAM, dat zou alles veel makkelijker maken om af te stellen. Zou natuurlijk ook kunnen. In elk geval : ik denk dat ik maar ineens voor een SRAM XO-9 derailleur ga, zijn de shifters en derailleur zéker compatibel ....

Vervolg : ben er intussen achter dat de SRAM XO shifter niet compatibel is met een Shimano derailleur, dus dat werkt niet. Het simpelste zou zijn om een ATTACK shifter te monteren, dan kan de rest blijven zitten. Maar ik heb bewust voor de XO shifters gekozen omdat die een ruwer rubber draaigedeelte hebben dan de andere shifters en dat wil ik graag houden. Bij de ATTACK shifters die er eerst opzaten was schakelen met bezwete en/of natte handen kwasi onmogelijk. Dus het wordt waarschijnlijk toch een XO of X9 derailleur achteraan, en wordt ook meteen de buitenkabel vernieuwd. Alleen nog bekijken of de cassette van Shimano of van SRAM is, voordat dat ook weer conflicten geeft :-p

5 opmerkingen:

Johan zei

Ik denk dat je fietsenmaker gelijk heeft. Als ik me niet vergis hebben alle Shimano achterderailleurgroepen een ratio van 1:2. SRAM hanteert daarvoor een ratio van 1:1. SRAM heeft (had?) ook wel Shimano compatible schifters in het assortiment, maar gezien het probleem dat je beschrijft lijkt het erop dat je schifter momenteel in ieder geval in de SRAM standaard 1:1 ratio staat.
(Campagnola hanteert overigens weer een andere ratio, iets van 1:1.7 zo uit mijn hoofd).

Johan zei

Als aanvulling op mijn eerdere reactie: SRAM Attack en Rocket shifters hadden een ratio van 1:2 en waren speciaal bedoeld om in combinatie met een Shimano derailleur te gebruiken. Alle andere SRAM shifters kunnen niet gecombineerd worden met Shimano achterderailleurs.

Anoniem zei

Sram Rocket shifters zijn compatibel met Shimano, Sram X0 niet. Heb de X0 zelf in combinatie met X7 derailleur en werkt prima terwijl de Rockets met Shimano 105 ook prima werkt op tweede fiets. Maar prefereer Sram!

Maarten zei

SRAM heeft wel draaishifters gemaakt voor Shimano achterderailleurs, maar die zijn alweer jaren uit de handel. Op dit moment bijten ze elkaar.

Let op met de huidige SRAM shifters & derailleurs: altijd 10 met 10 combineren en 9 met 9. Nooit mengen, dat gaat fout. De 9-speed gebruikt een niet-lineaire overbrenging in de shifter (het stapje in de kabel van 1 naar 2 is anders dan dat van 8 naar 9, de stappen tussen de kransjes zelf zijn utieraard constant). Een 10-speed shifter heeft konstante stapjes op de kabel, het verloop wordt opgevangen door een slimmere constructie van de achterderailleru zelf.

CapoJan zei

Zou wel eens de reden kunnen zijn: SRAM shifters schakelen (als ik het goed heb) 1:1, terwijl die van Shimano 1:2 zijn. Niet compatibel dus, behalve de draaiverstellers van SRAM die bedoeld zijn voor Shimano.
Op mijn bukker zit al jaren een X9 derailleur en die schakelt erg fijn.