vrijdag 24 oktober 2014

Nieuwe shifters

Na bijna 31.000km waren de shifters op het stuur aan vervanging toe. De mekaniek werkte nog feilloos, maar de rubberen grips waren helemaal aan het verduren en op sommige plaatsen al verdwenen. Uiteraard opnieuw voor SRAM shifters gekozen, maar deze keer de XO-groep. Volgens Theo van Velomobiel.nl zou de kabel van de achtershifter voldoende lang moeten zijn om die te kunnen gebruiken, maar dat viel in praktijk anders uit : ze was te kort. Dan maar een tandemkabel genomen, die was lang zat.


Ondanks dat de buitenkabels konden blijven zitten, zijn we er toch een dik uur mee bezig geweest. Rest alleen de fijnafstelling nog, maar dat proberen we al rijdend te verwezenlijken ....

6 opmerkingen:

Wim zei

Dit is echt voor het eerst dat ik zoiets lees/hoor. Ik ken echt niemand die de shifters vervangen heeft om deze reden.
Was het rubber echt helemaal weg of alleen het profiel?

stradaatje zei

Profiel was ook al een tijdje weg, bij warm weer kostte het echt veel moeite om de shifters te verdraaien.
Maar ook het rubber zelf was aan het verduren, je kon er de sliertjes zo aftrekken ....
Ik rij nooit met (fiets)handschoenen in de Strada, mss moet ik daar eens mee beginnen ...

Erwin zei

Draag zelf nooit handschoenen in de Strada (alleen als het heel koud is), en na 4 jaar/ 28.000km heb ik ook last van rubber-ebola in de shifters; het rubber is helemaal week en je kan er inderdaad zo stukjes af trekken. Strada 39 en 49 (van mijn Almeerse mede velomobilisten) hebben dezelfde ervaring.

Anoniem zei

Op strada 15 en mijn andere Strada, zo ook mijn voormalig Go-One is het rubber van de shifters gesleten on plakkerig en er komen stukjes/sliertjes af. Steeds ook zwarte handen die weer afgeven op de carrosserie. Een vriend noemt het "rubber-ebola". Bah. Nu eerst maar even een stuk krimpkous omheen gedaan maar het moet echt worden vervangen.
Theo

stradaatje zei

Tja, mijn Strada is deze maand 5 jaar oud, als de nieuwe shifters ook weer 5 jaar meegaan, kan ik er wel mee leven ;-)

Kees van Malssen, oud-voorzitter NVHPV zei

Tja, ik fiets nooit met handschoenen in mijn Quest en zowel in mijn vorige als in mijn huidige fiets gaan de shifters al meer dan 80.000 km mee. Ze zijn niet meer als nieuw, dat klopt. Maar na ca 5 jaar functioneren ze nog prima. Alleen als de handvatten erg nat zijn is het lastig grip te krijgen, maar dat is altijd al zo geweest.