maandag 12 november 2012

Avond -en afsluitrit Limburgse Liggers

Afgelopen zaterdag werd de afsluitrit van de kalender van de Limburgse Liggers gereden, tevens een avondrit. Ik had aangekondigd dat als het droog bleef, ik ook mee zou komen rijden. Het zag er niet écht goed uit kwa weer, maar uiteindelijk bleef zaterdag droger dan aangekondigd, zodat ik rond 15.30u in de Strada stapte en richting Helchteren vertrok. Via het jaagpad langs Lommel tot in Neerpelt, dan naar beneden tot aan knooppunt 5. Daar ben ik verder gegaan richting knooppunt 78, wat maakte dat ik toch nog wat omreed en om 17.55u aankwam op de plaats van vertrek. Ik was nog op tijd en niet de laatste, in totaal zouden we met 16 liggers vertrekken. Het heeft altijd wel iets, zo'n sliert liggers in het donker, vooral als je helemaal achteraan als laatste kan rijden (en zo geen last heb van de verlichting van achterliggers) is het met momenten puur genieten. Ik schrijf wel degelijk "met momenten", want je moet wel voortdurend op je hoede blijven voor je voorligger (ik reed achter Rik met zijn Strada). Bij mijn Strada zijn de remlichten beduidend feller dan mijn "gewone" achterleds, bij Rik (en enkele andere velomobielen) blijken de rem -en achterlichten dezelfde sterkte te hebben en dat is toch minder opvallend. 

Halverwege de tocht werd er gestopt voor een warm worstenbroodje en koffie. Warm water was er ook, maar de theezakjes lagen nog in Helchteren zodat ik noodgedwongen toch maar 2 bekertjes hele zoete koffie verkeerd heb gedronken. Daarna was het weer verder richting Helchteren. Een paar km voor het einde werd nog gestopt aan een echt St-maartensvuur van de lokale Chiro. Daar heb ik afscheid genomen van de groep, omdat ik nog een ritje voor de boeg had. Terug naar huis via de N715 tot in Eksel, daar richting de N746 om zo via het centrum van Lommel (is geweldig : door het centrum van Lommel op een zaterdagavond in een velomobiel, commentaar genoeg !) naar Luyksgestel (toen begon het te regenen) en Postel om zo terug op het jaagpad uit te komen. Toen ik omstreeks 23.45u terug thuis aankwam had ik iets van een 185km op de teller staan en was mijn kaarsje echt uit. Het was dan ook al een hele tijd geleden dat ik nog eens zo'n dagafstand had gedaan.

Geen opmerkingen: