Vandaag eindelijk de raad van Paulus "Quesjer" toch maar eens opgevolgd en met de Strada naar de fietsenmaker gereden om de ketting na te laten kijken. Voordat die een schuifmaat tevoorschijn haalde, werd er even aan de ketting gevoeld en toen werd mij al verteld dat de ketting op was. Met de schuifmaat erop werd dit bevestigd, waarbij zelfs de term "flink op" werd gebezigd.
De huidige tellerstand is 12.800 km, dus dat is m.i. veels te vroeg voor een ketting in de Strada om al versleten te zijn. En ik begon het al te merken rond februari dit jaar, toen stond de teller nog maar rond de 11.000 km. Nog veels te vroeger dus ... Maar wat nu ? Ik heb een nieuwe cassette en ketting besteld in Dronten, die zijn onderweg. Maar zolang niet wordt achterhaald wat die vroegtijdige slijtage heeft veroorzaakt, zal de nieuwe ketting over een dik 10.000 km alweer versleten zijn, en dat is niet de bedoeling.
Enkele weken geleden schreef Kees van Hattem op z'n blog dat hij erachter kwam dat het asje van het kettingwiel niet horizontaal in de Quest zat. Omdat ik rond die tijd net het kettingwieltje had vervangen wegens te lawaaierig (en hierbij had vastgesteld dat het ene rubber ringetje niet eens door de ketting was geraakt), had ik hiervoor een mailtje naar Dronten gestuurd. Ymte antwoordde mij toen dat het niet zou moeten kunnen : ze gebruiken een boormal om de gaatjes mooi horizontaal te krijgen. Verder schreef Ymte dat als ik vind het er niet recht uit zie vinden, ik nog altijd een gaatje kan uitvijlen. Ik heb daana onderstaande foto doorgemaild met de vraag of zij er een verklaring voor hadden hoe dat het de onregelmatige slijtage kon zijn veroorzaakt, waarop Ymte droog antwoordde dat het asje dan idd wel scheef zal hebben gezeten. Tja ...
Dat asje zit natuurlijk nog altijd niet recht, want daar is nog niks aan veranderd. Als het dus inderdaad aan het asje zelf is, heb ik nog steeds hetzelfde probleem. Ik heb inmiddels zo'n deelbaar wielasje van Wim Schermer in huis, maar omdat daar het kettingwieltje nog over de as heen -en weer schuift, is het nog belangrijker dat het asje wel degelijk horizontaal in de body zit.
Nu zit ik helaas niet zoals bvb Quemo binnen fietsafstand van Dronten, anders was de oplossing simpel en reed ik met de Strada even tot daar. Probleem is nu het achterhalen van of het asje idd scheef in de Strada zit of niet.
Ik heb ook al eens op de trapas gelet, die lijkt me ook niet echt 100 % horizontaal op de framebuis te zijn gemonteerd :
Maar dan moet je er natuurlijk ook weer van uit gaan dat de framebuizen correct in de body zijn bevestigd, en zo kunnen we nog uren doorgaan.
Laten we ervan uitgaan dat het asje niet recht in de body zit. Dat moet te meten zijn, niet ? Alleen ... een rolmeter krijg ik er niet tussen en met een lintmeter is het ook zo'n geprul dat ik niet nauwkeurig kan meten. Uiteindelijk vond ik in de garage een splinternieuwe boor van 12cm die nét tussen de grond en de onderkant van de body paste. Als ik de gaatjes daarmee op het zicht vergelijk, zit er volgens mij geen halve mm verschil tussen de 2 kanten. Maar dat is uiteraard niet nauwkeurig genoeg, op het zicht alleen. Hoe krijg je zoiets in hemelsnaam wél nauwkeurig gemeten ? Ik denk dat ik nog eens een mail naar Dronten ga sturen ....
Draagvlak voor meer doden?
3 dagen geleden
5 opmerkingen:
Hoi Stradaatje,
Het is een lastig probleempje om de reden van slijtage te achterhalen, maar bij een racefiets is de ketting soms al op na 1000 kilometer, dusa in dat licht bezien is 13.000 al heel mooi. Voor velomobielbegrippen ben je er vroeg bij dat klopt. Ik zit kennelijk aan de andere kant van het spectrum: zelfs na spaarzaam smeren is na 49.000 km. de slijtage licht: 146.2 mm. dus de ketting gaat bij mij nog een hele tijd mee. Maar dat is echt uitzonderlijk lage slijtage, dus geen maat waar je gevolgtrekkingen uit kunt trekken.
Echter: je lijkt de conclusie te trekken dat een scheefzittende tussenrol de oorzaak is. Ik kan me hier werkelijk niks bij voorstellen. Ik zou mooi het deelbare asje monteren, en dan eens gaan kijken of de ketting mooi volgt in de kettingloop. Dat is belangrijker dan eventueel scheef lopen. Mocht je na enkele versleten O-ringen steeds aan een kant moeten vervangen, dan kun je voorzichtig proberen om de boel anders te monteren, maar slijtage van de ketting lijkt me wel erg kras hoor.
Succes met e.e.a.: Groet van Quesjer
Ik weet het ook niet meer hoor :-(
Intussen al heel wat heen -en weer gemaild met Dronten maar het blijft voor hen natuurlijk gissen als je de Strada niet kunt bekijken.
Ik ga deze week in elk geval de cassette en de ketting vervangen en dan zullen we wel zien wat het geeft.
Nog één vraagje : wat bedoel jij met "spaarzaam smeren" ???
Na 4 jaar denk ik dat ik de ketting zo'n 6 keer heb gesmeerd, dat is dus ongeveer elke 7500 kilometer, misschien nog wel minder....
Dat maakt de levensduur van deze ketting dus nog ongelooflijker. Een bekende eigenschap van mij is wel dat ik rijdt met een hoog toerental (90-100) en dat ik er geen superhoge snelheden op nahoudt. Een kruissnelheid van ongeveer 30 km/h zonder wielkappen, mini of grote vizieren of superlichte carbonuitvoering, ja; zelfs met een bestickering die de laminaire luchtstroom al snel om zeep helpt en met TWEE spiegels. Tijdens de wedstrijd in Nijeveen was ik slechts 10 minuten langzamer op een traject van plm. een half uur als Ymte ;-) en daarmee duidelijk de langzaamste velomobilist.
Wel is de ketting aardig versmeerd geraakt, dus ik wil de ketting nu loshalen en reinigen, opnieuw smeren en weer monteren. Dat versmeren is enigszins te voorkomen door de ketting aan de binnenzijde te smeren, en na enige tijd intrekken goed met een doek droog te maken. Olie aan de buitenzijde heeft geen functie, dat is alleen maar IN de kettingschakels en tussen de tanden en ketting van belang.
nog een vraagje:
Wat was nu de maat die jouw fietsenmaker heeft opgemeten? Flink op is nog voor discussie vatbaar...
145 is nieuwstaat, 149 is overslaan, en daartussen kun je dus dicussieren hoever het staat met de noodzaak van vervangen. Er zijn racefietsers die met drie kettingen rijden (Ja, ik weet het, wij ook ;-) )Wij rijden met eenzelfde ketting, zij wisselen die kettingen steeds om voor een nieuwe om elke paarhonderd kilometer. Vervangen wordt aangeraden tegen de 147 mm. waarbij het voorblad vaak nog meekan, of doorrijden tot het gaatje waarbij alles vervangen moet worden. (Met wat mazzel kun je het voorblad keren, maar niet meer als de tanden puntig zijn geworden)
Er werd net iets meer dan 147m gemeten. Het wordt in elk geval hoog tijd om te vervangen, want de cassette begint meer en meer te protesteren ....
Een reactie posten