Poste ik in februari ll. nog dat ik dacht dat de ketting van de Strada "op" was, inmiddels ben ik er achter dat het niet de ketting zelf is. Volgens mij ligt het aan 2 tandwielen op de cassette van het achterwiel, nl die van de 5e en de 6e versnelling. Op een bepaald moment viel het me op dat het alleen bij deze 2 versnellingen is dat je het gevoel en het geluid krijgt van een versleten ketting, ongeacht of je vooraan op het middenste of het grootste blad fietst.
Afgelopen week heb ik het derailleurkapje er eens afgehaald om te kijken of ik iets kon zien, maar ik kon niet meteen iets beschadigds zien, noch aan de cassette, noch aan de derailleur. Ik ben bang dat ik het achterwiel uit de Strada zal moeten verwijderen om te kunnen achterhalen wat er precies mis is.
Nu heb ik de handleiding eens doorgenomen van de Quest/Strada en ik zit er eerlijk gezegd niet om te springen. Het achterwiel eruit halen, daar durf ik nog wel aan te beginnen met mijn 2 linkerhanden, maar om het er weer op te krijgen .... Ik was ook in de veronderstelling dat je de cassette gewoon door een andere kon vervangen, maar kennelijk heb je een uitgeboorde versie nodig omdat de as er anders niet doorkan en die heeft mijn fietsenmaker natuurlijk niet. Dat zal bij Velomobiel.nl moeten worden besteld.
Volgens mij wordt het nog eens hoog tijd om bij fietsdokter Jonathan langs te gaan ....
Draagvlak voor meer doden?
3 dagen geleden
3 opmerkingen:
Hoi Stradaatje.
Als je beschikt over een schuifmaat, dan kun je vrij eenvoudig de mate van slijtage van de ketting bepalen. Zet de schuifmaat op 145 mm. en steek de twee pennen tussen de rollers. Schuifmaat uitdrukken tot de pennen tegen de rollers aankomen, en aflezen maar. Dit herhaal je een paar keer op verschillende plaatsen van je ketting.
Het volgende tabelletje:
145 mm. is nieuwe ketting.
146 mm. is beginnende slijtage
147 mm. is gevorderde slijtage
148 mm. is echt tijd om te vervangen, maar tandwielen moeten misschien ook al wel
149 overslaande ketting en alles vervangen.
Groet van Quesjer (na 49.000 km. nog op 146.2, dus het kan soms lang duren voor je ketting echt op is.)
Paulus, omdat je zo blijft aandringen ;-)
zal ik eens aan het meten gaan !
Hoi Tihamer,
Je kan de casette eenvoudig wisselen voor een nieuwe, ook die van de plaatselijke fietsenmaker.
Niet de casette, maar de body is opgeboord. De casette is dus nog steeds een standaard product.
Groet,
Jos
Een reactie posten