zaterdag 30 april 2011

Spookbandje ....

Eergisteren trof ik de linkervoorband van de Strada leeg aan in de garage. Dat was alweer een tijdje geleden, maar je hoort me niet klagen. Wat betreft lekke banden beschouw ik mezelf als een geluksvogel, want die overkomen me zelden tijdens het rijden zelf (hout vasthouden nu !). Binnenbandje eruit gehaald, dit hard opgepompt maar nergens iets te horen of te voelen van ontstnappende lucht. Het bandje dan maar ondergedompeld in de regenton, maar ook daar geen enkel luchtbelletje dat naar boven kwam (en ja : deze keer ook het ventiel onder water gehouden). Vreemd. Dan de binnenkant van de buitenband bekeken, maar ook daar kon ik niks vinden. Het binnenbandje heb ik vervolgens een halve dag laten liggen, zonder dat die leegliep. Diezelfde avond dan maar alles opnieuw gemonteerd, de band tot 8,5 bar opgepompt om ervoor te zorgen dat de Perfect MoirĂ©e mooi op de velg zou komen en dat een nachtje laten staan. Gistermorgen stond de band nog steeds knoerhard, zodat ik de druk heb laten zakken tot de voorgeschreven 4,5 bar. Eens kijken hoe lang ik weer verder kan ....

5 opmerkingen:

simply red zei

Hoi,

Wat nog zou kunnen; je hebt bij het demonteren van de binnenband het ventiel losgedraaid en voor de watertest de band weer opgepompt met een beter aangedraaid ventiel.
De band was dus niet lek, alleen het ventiel zat los. Overkomt mij soms.

Groeten,

Paul Dijs

stradaatje zei

Nee hoor, niks ventiel losgedraaid. Al mijn binnenbandjes hebben autoventielen, daar kan je niks van losdraaien, dus ....

Kees Schouten zei

Ik heb dit ook wel eens gehad. Misschien gebeurt dit als het ventiel een beetje scheef staat. Dan gaat de aanhechting van het ventiel lekken. Als je de band opnieuw goed inlegt dan sluit hij wel af.

Kees

stradaatje zei

Het ventiel zat nog mooi recht en ik heb ook nog nooit meegemaakt dat dat gaat verschuiven tijdens het fietsen. Komt daarbij nog dat als het de aanhechting was die lekte, ik dat gemerkt zou hebben bij het onderdompelen in water.

We zijn inmiddels een paar dagen verder en de band blijft netjes op druk ....

simply red zei

Laatste kans...er zat super sealant in ;-)

Nee dus, het was echt een spookbandje.

Groet,

Strada 5