maandag 14 februari 2011

Ketting op ?

Sinds een paar weken voelt het net of de ketting begint op te raken : bij het vertrekken en optrekken voel je af en toe precies een knak en hoor/voel je een soort van doffe "boenk" tijdens het trappen. Ik herinner me nog van de Alleweder dat ik het daar na een km of 7.000 ook had en dat het dan tijd was om de ketting te vervangen. Die ketting had sluitschakels (schakels die je zonder een kettingpons uit elkaar kunt halen) en die rekken natuurlijk het eerst. De Strada loopt nu tegen de 11.000km aan, dus ik veronderstelde dat de sluitschakels ook aan het rekken zijn. Vandaag het stoeltje verwijderd met de bedoeling om de sluitschakels tussen de ketting te verwijderen. Dan komt de ketting vanzelf wat strakker te staan en zijn de zwakste schakels (letterlijk welteverstaan) er meteen tussenuit. Maar wat blijkt ? Er zitten dus helemaal geen sluitschakels in de ketting ! Tja, dan maar niet zekerst ? Dan rijden we maar verder zoals we bezig zijn. Ik merk nog niks aan het schakelen en ook slaat de ketting niet over, dus zien we wel hoe ver we er nog mee kunnen rijden. Wel vreemd, om de ketting van je velomobiel sneller te verslijten dan je banden (alhoewel .... dat wordt nog even afwachten natuurlijk !).

5 opmerkingen:

Pé Koomen zei

Hallo ?? Strada 3
Maak je geen zorgen om de ketting van een velomobiel, of het nu om de Quest of de Strada gaat. Mijn vorige Quest de 136 heb ik probleemloos gereden en tot het gedwongen afscheid na meer dan 54.000 km reed ik nog met de eerste ketting zonder problemen. De Quest 402 waar ik nu mee rond toer heeft momenteel al ruim 15.000 km gereden en is nog steeds perfect zonder enig probleem.

gr.Pé Koomen (Questie-van-tijd)

Wim Schermer zei

Hi Stradaatje,
De kans dat de ketting bij 11.000 km al versleten is is vrijwel nihil. Daarvoor moet je minimaal 30.000 tot 40.000 km onderweg zijn geweest.
Je kan de kettingspeling met bijv. de Rohloffcaliber kettingslijtagemeter vaststellen. Kost 18,50 euro bij M-gineering.nl. Ook is zichtbare slijtage aan de tandwielen een goede indicatie. Al zal dit ook in jouw geval waarschijnlijk nog niet zo zijn.
Wat wel kan is dat er een schakel verbogen is. Dit kan bij een schakelfout of achteruit rijden als de derailleur stilstaand is geschakeld, gebeuren.
Groeten,
Wim

Kees Schouten zei

Net als bij banden kan de levensduur van een ketting enorm varieren. Mijn eerste ketting ging 34000 km mee, mijn tweede ketting 14000 km en mijn derde ketting maar 5700 km! Velomobiel.nl heeft geen verklaring gevonden voor deze extreem korte levensduur. Met mijn vierde ketting rijd ik nu bijna 7000 km en nog niet zo lang geleden was hij volgens mij nog goed.
Maar aan ervaringen van anderen heb je niet veel: je moet gewoon de lengte van de schakels opmeten.

Kees

stradaatje zei

Een verbogen schakel zit er zeker al niet in de ketting, ik heb de ketting nauwkeurig bekeken op zoek naar een sluitschakel.
Ik zal de ketting bij gelegenheid wel eens laten nameten bij de fietsenmaker ...

Quesjer zei

Hoi Strada 3.
Op de mailinglijst heb ik enige tijd terug een methode beschreven om zelf, met een schuifmaat, nauwkeurig te meten hoever de ketting is versleten. ZJe vind het achter onderstaande link. Maar je kunt ook naar de mailinglijst gaan, en daar kettingslijtage invoeren als zoekterm.

Groet van Quesjer

http://groups.google.com/group/ligfiets/browse_thread/thread/30239141e4ad3c91/224cd6a08d4e08fd?lnk=gst&q=kettingslijtage#224cd6a08d4e08fd