zondag 9 januari 2011

Fietspad ???

Na verschillende weken niet over het jaagpad te hebben gefietst vanwege de sneeuw, was die enkele dagen geleden eindelijk volledig verdwenen. Dat betekent dat ik eindelijk weer over het jaagpad naar Arendonk kan rijden, waar één van mijn favoriete ijsboeren is gevestigd. Eergisteravond had ik zin in een ijsje dus was ik met de Strada langs het kanaal richting Arendonk vertrokken. Omdat ik wat meer km's wilde maken, ben ik in Arendonk van het jaagpad gegaan en heb ik de gewone baan naar Reusel genomen. Via Reusel wilde ik naar Postel rijden om zo via Retie terug naar Arendonk te rijden en dan te stoppen voor een lekker ijsje -dan heb ik het tenminste wel écht verdiend ;-)

Op de baan van Reusel van Postel ligt langs weerskanten van de rijbaan een fietsad. Je kan aan het fietspad merken dat je in België bent : het Nederlands fietspad wordt dan zowat gehalveerd kwa breedte (het wegdek is echter zowel in Nederland als in België van erbarmelijke kwaliteit). Toen ik echter eergisteravond op het Belgisch fietspad terecht kwam, had ik moeite om het fietspad überhaubt nog te ontdekken : overal lagen takken, modder ed. meer. Ik werd zodanig héén en weer geschud in de Strada dat ik bijna zeeziek werd en sneller dan stapvoets rijden, was niet mogelijk. Verdomme toch, is die rotsneeuw eindelijk van de fietspaden verdwenen, krijgen we dit weer !

Nu heb ik er normaal gesproken geen enkel probleem mee om op de rijbaan te rijden (zoals hier in België trouwens ook wettelijk is voorzien, als het fietspad om wat dan reden ook niet berijdbaar is), maar de Reuselseweg in Mol is zowieso al geen brede baan en onverlicht en het was er op dat ogenblik pokkedruk. Er geldt daar wel een maximumsnelheid van 60km/u, maar geen enkele auto houdt zich daaraan en er wordt flink voorbij gevlogen. De Reuselseweg wordt veel gebruikt het door gemotoriseerd verkeer dat het voormalige douanecomplex op de grens naast de autosnelweg E34 als op -en afrit gebruikt. 

Gelukkig was het fietspad maar over een afstand van ongeveer 1 km zo toegetakeld, eenmaal aan de brug over de snelweg was het weer redelijk te doen. Omdat ik wel eens wilde weten wat de oorzaak van deze ellende was, ben ik vandaag bij daglicht teruggereden. Blijkbaar zijn ze in het bos meteen naast het fietspad bomen aan het rooien, waarbij de tractors over het fietspad rijden en deze zo met smurrie bevuilen. Ook al is men verplicht om bij einde werken ervoor te zorgen dat op de openbare weg -dus ook het fietspad- niks achterblijft, hier is er duidelijk niet naar omgekeken.



Toen ik terug thuis kwam, heb ik meteen een mailtje gestuurd naar de Provincie met een paar fotoos in bijlage, met het verzoek om de verantwoordelijke wegbeheerder in kennis te stellen. Eens benieuwd hoe lang het zal duren eer het daar weer een beetje berijdbaar is ....

1 opmerking:

Teun Geeroms zei

Wow da's écht wel buitensporig! Wat je allemaal niet voor een ijsje moet overhebben hé ;-)