woensdag 1 september 2010

Barsten in gel-coating II

Het heeft wat langer geduurd dan verwacht, maar afgelopen week ontving ik dan een mailtje uit Dronten ivm de barsten in de gel-coating van de Strada. Er staat niet echt een antwoord in op de vraag hoe de barstjes zijn veroorzaakt. Ymte schreef me :

Sorry voor het wachten, je mail was wat onderop geraakt omdat wij ook niet direct een antwoord hadden. Dat antwoord hebben we nog steeds niet.
Over het algemeen is de polyester coating minder flexibel dan de glas/carbon/epoxy huid van de fiets. Bij vervorming kunnen er dan barstjes in de laklaag komen zonder dat er schade aan de huid van de fiets is. Je ziet het ook vaak na aanrijdingen. De sterkte van de fiets is dus niet aangetast, de schade is alleen optisch.

Het kan op allerlei manier ontstaan, het kan bij ons gebeurd zijn bij het lossen van de fiets uit de mal, bij het transport, bij het monteren maar het kan ook tijdens gebruik gebeuren bij het optillen van de fiets of wat dan ook.
Het is niet gemakkelijk onzichtbaar te repareren, je moet het barstje in de laklaag weg slijpen, vullen met plamuur en dan weer overschilderen. Als je het alleen plaatselijk doet is onzichtbaar wegwerken heel moeilijk, je het een kans dat je er toch iets van blijft zien en dan is het middel erger dan de kwaal.

Kennelijk kunnen verschillende dingen barstjes veroorzaken, al is er geen van de opgenoemde van toepassing op mijn Strada. Ik ben er geen voorstander van om de barstjes te laten wegslijpen, plamuren en overschilderen, want dan gaat het allemaal nog méér opvallen en dat is zeker niet de bedoeling. Ymte stelde ook voor om bvb extra bestickering te laten aanbrengen thv de randen, maar daar ben ik ook niet zo scheutig voor. Er zou misschien wel een tape over de randen getrokken kunnen worden (zoals bij de Quest werd/wordt gedaan), maar dat is toch nooit 100% helemaal dezelfde kleur als de body en zou alleen maar nog méér opvallen. Ik vind m'n Strada  "af" zoals-t-ie is (op die oranje achterkant na dan toch) en er nog meer dingen op plakken zou zeker geen verbetering zijn.
Ik laat voorlopig alles maar zoals het is, zolang het niet erger wordt, kan ik er best mee leven en dat heb ik Ymte dan ook laten weten.

Gistermorgen vond ik de Strada met een lekke achterband in de garage. Bleek dat een doorn door de buitenband was binnengedrongen en een gaatje had geprikt in de binnenband. Hmm, eerste lekke (achter)band in 6,500 km is absoluut geen reden tot klagen, lijkt me !

Geen opmerkingen: