woensdag 10 februari 2010

Binnen -en buitenbanden ....

Naar aanleiding van de reacties op mijn vorige post, het volgende : 

Ik weet best hoe je een band het best kan om de velg kan leggen, dat heb ik in mijn leven al ontieglijk veel gedaan. Ik weet niet of het door de vrieskou kwam, maar de Perfect Moirée wilde met geen mm over de velg. Met de hand lukte al helemaal niet, ik had na een 10-tal minuten in de kou ook totaal geen gevoel meer in mijn vingers, wat ook niet echt helpt natuurlijk. Ik pomp de binnenband altijd een beetje op wanneer ik die vervang, zodat het gevaar dat die bij het opleggen van de buitenband wordt geklemd, praktisch nihil is. Nadat ik bij de eerste poging een bandlichter had gebroken, heb ik de PM er maar weer helemaal afgehaald, opnieuw om de velg gelegd, met alweer het zelfde resultaat : de laatste 6 à 8 cm wilde de rand van de band helemaal niet over de velgrand. Dan maar een 2e bandenlichter genomen, daar ook heel veel moeite gehad om die tussen de draadband en de velg te krijgen, en die brak dan op zijn beurt af toen ik probeerde van de band over de velgrand heen probeerde te leggen. Met een 3e bandenlichter de PM er opnieuw helemaal afgehaald, opnieuw opgelegd en toen lukte het mét de bandenlichter wel om de band om de velgrand heen te krijgen. Of het nu wel of niet aan mijn onkunde lag, laat ik in het midden, ik heb al wel eerder banden gehad die moeilijk op een velg waren te krijgen, maar nog nooit zó moeilijk als met de PM. Mogelijk zitten de vriestemperaturen er ook voor iets tussen dat de bandenlichters zo snel braken, want ik heb allemaal van die kunststoffen dingen ....

De binnenbanden van Schwalbe hadden allebei een Presta -of raceventiel (wat ze in Nederland kennelijk een Frans ventiel noemen en bij ons een Belgisch ventiel, -verschil moet er nu eenmaal zijn, nietwaar ;-) ? Dat je daar het topje met de hand moet dichtdraaien was me al bekend, dat had ik uiteraard dus ook gedaan. Alleen bleken deze 2 exemplaren te lekken omdat ze kennelijk niet goed afsloten. Wat ik wél vreemd vind, is dat de binnenband die origineel bij de levering op het achterwiel zat, pas na meer dan  2.200km is beginnen te lekken. Vreemd ..... 

Het grote voordeel van Schrader of autoventielen is dat er minder losse delen in zitten vergeleken met andere ventielen. Ook kun je die zonder problemen of hulpstukken makkelijk bijvullen bij tankstations. 

Totnogtoe heb ik niet meegemaakt dat ik het gat in de velg groter moest maken om een autoventiel er doorheen te passen, ook bij de Strada blijken de gaten in de velg groot genoeg te zijn. Dat je op een autoventiel maar maximum 4 bar druk mag zetten, is nieuw voor me. Nu, de 26" versie van de PM mag zowieso maar 4 bar hebben en de 20" versie 4,5 bar, dus ik vermoed dat dat geen problemen zal geven. Ik ben in elk geval vandaag 2 26" binnenbanden mét autoventiel gaan halen, de 20" versie komt morgen binnen. Hopelijk heb ik ze niet te snel nodig !

2 opmerkingen:

lighans zei

Hoi,

Dat autoventiel max 4 bar maakt is grappig. Ik doe er vrolijk 6 bar in zonder problemen. Het zal wel een richtlijn zijn.

Frank Dekker zei

Dag Tihamér Tasnády,

Ik hoor van Velomobiel.nl en ik lees op je blog dat je de stoel van een ICE in je Strada hebt weten te krijgen. Ik heb een Quest, en evenals in mijn vorige Mango, krijg ik al na een uur een houten kont in de originele stoel. Dit had ik nooit in de gazen sitting van mijn ICE QNT. Daarom mijn vraag: zijn er nog nadelen? Zoals: kun je de stoel nog wel opklappen om achterin bagage te bergen? En ben je nu volledig tevreden?

Groet,

Frank Dekker, Amstelveen, Nederland, frankdekker@xs4all.nl