In mijn mailbox zat vandaag een mailtje van Bas Dekker, die me schreef dat hij een jaar geleden hetzelfde heeft voorgehad. Hij schreef me :
De Schwalbe binnenbanden hebben een verwisselbaar ventiel dat er van de fabriek af niet strak genoeg ingedraaid wordt. Omdat dit het laatste is waar je rekening mee houdt kan het lang soebatten zijn om het probleem te vinden. Ik heb al mijn nieuwe binnenbanden toen even nagekeken, heb op elk ventiel even een tangetje gezet om de boel goed aan te draaien en heb nooit meer ergens last van gehad.
Ik wist dus helemaal niet dat Schwalbe verwisselbare ventielen gebruikt, maar besloot van toch maar eens na te kijken. Nadat ik vanmiddag terug was van het werk, heb ik één van de "oude" binnenbanden eens genomen en daar kon ik inderdaad zo met de hand het binnenventiel (want zo heet dat dus kennelijk, ik heb het moeten opzoeken) eruit draaien. Tja, ik veronderstel niet dat het de bedoeling is dat dat er zo makkelijk uit komt, dus het zou best wel eens de oorzaak van alle ellende kunnen zijn ! Ik heb nu het binnenventiel van de band die nog op de Strada zat met een knijptangetje vastgedraaid en terug op 4,5 bar gezet, als die vanavond nog lekker hard staat, is het euvel eindelijk gevonden en hersteld.
het binnenventieltje ....
3 opmerkingen:
o dat is een goeie van bas!!! is idd net iets waar je meteen aan denkt,
groet marcel
'k Moet bekennen dat ik mij minder ongelukkig voel met dit winterweer nadat ik je recente postings heb gelezen. Doet me denken aan de definitie van 'geluk' door Ambrose Bierce in zijn boekje "The Devil's Dictionary".
Nu terzake: 'k wist al langer van het bestaan van deze verwisselbare ventielen. Ik kwam er ooit achter toen ik het beschermdopje van het ventiel wilde draaien, en nam toen het hele ventiel mee.
'k Vraag mij af of het verstandig is om de ventielen met Loctite vast te zetten. Een keer zonder nadenken de hele handel er uit draaien, en je kan je band helemaal opnieuw oppompen...
Hoi,
Dit zijn nou precies de franse ventielen (oké Belgische ventielen) waar wél antilekspul als super sealant ingespoten kan worden. Bij Schwalbe kan je dat binnenventiel wel losschroeven, bij Vredestein weer niet, daar is het franse ventiel 1 vast geheel.
Soms is het dus een nadeel (kan los zitten), soms een voordeel (antilekspul erin).
Groet,
Paul - allergisch voor schwalbes - Dijs
Een reactie posten