dinsdag 12 januari 2010

Winterperikelen

Vanwege de sneeuw van de afgelopen weken heeft de Strada meer stilgestaan dan wat anders. Woon/werkverkeer via het jaagpad was zo goed als onmogelijk en voorzichtigheidshalve heb ik zelfs niet eens overwogen om met de Strada over de gewone baan te rijden (en natuurlijk ook om niet hetzelfde mee te maken als Jonathan). Maar na 2 dagen bukfietsen via de gewone weg verlangde ik al snel terug naar een ligger. Gelukkig hebben we in de garage een voorraadje fietsen en zo kwam ik al snel uit bij de Hase Kettwiesel van vrouwlief. Die is voorzien van een differentieel zodat beide achterwielen aangedreven zijn, toch ideaal voor in de sneeuw, niet ?! Op een avond eerst even getest met de hond uit te laten en ja hoor : dat viel goed mee ! Geen doorslippende en wegschuivende achterwielen meer, maar lekker mooi rechtdoor. De dag erna de bukfiets terug op z'n plaats in de garage en de Kettwiesel woon/werk klaargemaakt. Zelf voldoende lagen aangetrokken en iets vroeger dan normaal vertrokken, want je weet maar nooit .... Uiteraard is het flink wat kouder op een open 3-wieler, maar toch had ik het flink warm toen ik aankwam op het werk. Het was best zwaar trappen over de sneeuw en het ijs en ondanks dat het voorste wiel ook is voorzien van een spatbord, woei er nog flink wat stuifsneeuw over m'n schoenen en onderbenen. Jammer genoeg ook over de open ketting, dus is het bij die ene keer over het jaagpad gebleven. Wel heb ik verschillende keren plezier van de Kettwiesel gehad toen het flink glad was en andere fietsers nauwelijks overeind konden blijven.



de Kettwiesel langs de vaart ....

Gelukkig zijn de fietspaden sinds een paar dagen terug min of meer terug ijsvrij en kon ik vanmorgen opnieuw met de Strada naar het werk. Het enige nadeel van het gaaszitje merk je bij deze vriestemperaturen : het wordt te koud aan je rug. Ik heb dan ook een handdoek op m'n stoeltje waar ik op ga zitten en dat werkt prima ! Bij langere ritten wordt de handdoek wel wat klammig, maar nooit zodanig dat je er een koude rug van krijgt (bij de Oliebollen had ik hetzelfde gedaan).

Afgelopen vrijdag ben ik dan met de Strada langsgeweest bij Harry, de fietsenmaker in Kasterlee, om naar de voorderailleur te laten kijken (die  scheefgetrokken bleek te zijn) en de SPD-pedalen te laten vervangen. Er is op zich niks mis met de standaard geleverde Shimano PD-A50  pedalen (ik heb ze bvb ook op mijn Rans Zenetik Pro), maar in de velomobiel werken ze niet zo goed  : je kan nooit blindelings inklikken omdat de goeie kant niet altijd naar boven staat en ik ben er ook al een paar keer van afgeschoten (pijnlijk!) omdat ik op de onderkant wilde inklikken. Nu heb ik gelukkig weer pedalen die langs beide kanten inklikken zodat het weer lekker blindelings gaat. De ouwe pedalen zijn naar Jonathan, die wilde ze wel ruilen.

Geen opmerkingen: