dinsdag 8 december 2009

De eerste 1000 km ....

.... zijn gereden, dus hoog tijd voor een update, zouikzozeggen.

De steunblokjes op de zijkanten zijn inmiddels verdwenen. Ik zat er voortdurend met m'n schouders tegen en dat was alles behalve aangenaam fietsen. Als er moet gehangen worden in bochten, hoef ik alleen mijn ellebogen wat meer naar buiten te drukken en dan zit ik ook al tegen de zijkant, dus voor mij geen blokjes meer. In de Alleweder zat ik ruimer binnenin, maar dat komt natuurlijk omdat het instapgat veel groter en lager is en het zeiltje natuurlijk wél meegeeft.

Het binnenlicht had ik aanvankelijk helemaal naar voren weggewerkt, omdat ik het een nogal overbodig item vind. Ik heb er helemaal geen behoefte aan om te zien hoe hard ik aan het rijden ben en voor lekke banden ed. heb ik altijd een led-koplampje bij me. Ook zat de bedrading nogal in de weg voor de bediening van het hendeltje om de koplamp te richten, dat ik vrij regelmatig gebruik bij tegenliggers op het jaagpad. Omdat ik het lampje weer wél interessant vind om makkelijk te kunnen zien hoe laat het precies is, heb ik het lampje nu met een enkele draad naar voren lopen, de rest van de bedrading zit weggewerkt in de buurt van de batterij.



Grootste minpunt van de Strada (en dat geldt in mijn geval dus ook voor de Quest en de Mango) blijft het schuimdeksel. Dat die in de meeste gevallen te warm voor mij zou zijn, wist ik natuurlijk van tevoren. Dat valt nog redelijk op op te lossen met aangepaste kledij, ik rij nu met luchtiger kledij dan met de Alleweder als ik "dicht" rij. Ik zou natuurlijk net zoals Paul Dijs heeft gedaan, kunnen gaan snijden in het schuim, maar dat lijkt me dan weer niet echt interessant bij hevige regen. En aangezien ik het deksel al fietsend niet kwijt kan vooraan onderin ....
Het openmaken van het deksel binnenin gaat goed, zolang je de achterste 2 klittebanden niet gebruikt. In het begin zat ik nogal te klooien met die achterste 2, maar je hebt zo weinig bewegingsruimte dat ik tegenwoordig alleen de 2 opzij en 1 vooraan gebruik. Alleen als het flink regent, worden de achterste 2 ook bevestigd ....
Over regen gesproken : de afgelopen weken heb ik moeten vaststellen dat het systeem met deksel helemaal niet zo waterbestendig is. Regelmatig kreeg ik water binnengedruppeld vooraan en opzij. Jonathan A. had dezelfde "lekkage", het zal dus wel iets eigens aan het deksel zijn. Ik heb trouwens ook gemerkt dat als het deksel is geplaatst, het niet zo goed afsluit vooraan, er blijven altijd 2 kieren, zeg maar in de "zijbochten". Op zich geen enkel probleem zolang het droog is, want dan zorgen de kieren voor extra verkoeling. Bij regen daarentegen .... Nee, dan is het zeiltje van de Alleweder stukken praktischer : makkelijk weg te stoppen/mee te nemen, regelbaar kwa luchtdoorstroming én waterdichter. Het is dan ook het enige dat ik nog mis van mijn vorige velomobiel.   

Vorige week heb ik ook nog even bekeken hoe het nu precies zit met de led-verlichting vooraan. Ik had de Strada in het pikdonker geparkeerd op een onverlicht fietspad naast het bos. Vervolgens respectievelijk 50 en 75 grote stappen gedaan, om te kunnen zien dat je wel degelijk een lichtje vanop die afstand kunt zien. Uiteraard is vanop die afstand niet te zien wát je precies ziet, maar dat is bij een bukfiets net hetzelfde. Ervan uitgaan dat de andere weggebruikers je niet zien, lijkt me in elk geval nog steeds de veiligste houding.
Wat in die optie misschien een nuttige functie zou zijn, is een lichtclaxon : een knopje zoals dat van de claxon waarmee je de koplamp kunt laten branden/knipperen. Ik weet niet of dat technisch haalbaar is (er zitten al zoveel bedradingen in m'n Strada), maar het lijkt me praktischer dan nu te switchen met de aan/uit schakelaar. Met een extra knopje aan het stuur zou je makkelijker kunnen "flitsen" vooraan ....

1 opmerking:

Anoniem zei

Hoi Tihamér,

Gefeliciteerd met je Strada. Ik lees dat je de schouderblokjes verwijderd hebt en ik schrijf je even omdat ik denk dat dat niet verstandig is. Ik heb met mijn Mango een paar jaar met iets te kleine blokjes gereden en zette me in bochten dan ook á la alleweder met mijn ellebogen af. Een deel van mijn woon-werkroute liep over de singels van vestingstad (dus zigzaggen) Leiden. Relatief lange bochten, snel te nemen, veel duwen dus tegen de body. Met als resultaat dat met name aan de linkerflank de body van mijn Mango nu een "elleboogdeuk" heeft. Hij is op die plek iets opgerekt en dat is onherstelbaar (tenzij je wil plamuren) volgens vm.nl en toch jammer van het uiterlijk. Je kan de body niet meer terug in de mal doen en opnieuw verhitten.
Groet, Reinier (Mango098)