zondag 1 november 2009

Oorzaak gevonden !

Toen ik gisterenochtend van de nacht kwam, hoorde ik voor de eerste keer het gerammel achterin toen ik de Strada wegzette. Meteen nog eens een paar keer het achterwiel opgetild en neergezet en jawel hoor : je kon het nu ook horen zonder dat ik erin zat. Meteen de achterveer eens bekeken en toen kon ik voelen dat er speling zat op het bovenste deel van de achterveer. Daar kon je voelen dat de "huls" die over de zuigerstang gaat, niet vast zat maar een milimetertje kon bewegen. Dat veroorzaakte dus elke keer een geklapper wanneer het tegen elkaar sloeg. Aanvankelijk was ik blij dat ik eindelijk de oorzaak had achterhaald, maar naderhand bekroop me een wrang gevoel : ik zou toch niet nu al de veerpoot moeten verwijderen om dat te herstellen ???

Voor alle zekerheid dan maar naar Dronten gebeld om te zeggen dat het aan de veerpoot lag en gevraagd wat ik eraan moest doen. Dat bleek nog vrij simpel te zijn : bovenaan de huls zit een klein schroefje en dat moest ik wat strakker draaien. Daarmee zou het rammelen opgelost zijn. Ymte had me dat eerder deze week al gemaild, maar ik had dus duidelijk niet goed begrepen wat hij precies bedoelde. Hmm, dat klonk vrij simpel, een beetje té simpel als je het mij vraagt ....

Ik dan maar met een kruisschroevendraaier aan de gang, maar hoe ik ook draaide, veel beweging kreeg ik er niet in. Veel plaats had ik trouwens ook niet, dus voor de verandering nog de stoel er nog maar eens een keer uit gehaald. Zo had ik al wat meer plaats en kon ik de schroef een heel klein beetje strakker draaien. Zou dat nou alles zijn ???

Kennelijk wel, want toen alles terug op z'n plaats was, was er geen gerammel achterin meer te horen toen ik de Strada wat op -en neer stuiterde. Voor alle zekerheid dan maar eens een blokje om gereden en jawel hoor : geen constant gerammel meer achterin. Alleen bij een stoeprand of een gat in het wekdek hoor je het boenken achterin, maar dat lijkt me normaal.

Omdat ik gister toch bezig was met heb ook ik meteen de banden vooraan omgedraaid. De Perfect Moirées waren vooraan allebeid met de visgraat tegen de rijrichting in gemonteerd. Het zal waarschijnlijk niet veel uitmaken en volgens Jonathan monteren ze de banden in Dronten altijd zo, maar ik vond het een beetje een vreemd zicht. Nu is het dus beter ;-)

Ook de sticker STRADA op de velomobiel geplakt, ik vind de letters wel lekker strak en dus goed passend bij de rest. Méér moet er niet meer opkomen, want dat zou erover zijn. En nu eindelijk eens wat km's gaan maken !

Geen opmerkingen: